Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Meditacijos pagrindai. Ką pageidautina žinoti

Kas yra klasikinė joga

Kaip prisiminti praėjusius gyvenimus

Kaip teisingai kvėpuoti. Kvėpavimo technikos

Produktai organizmo valymui

Ašvini-mudra: Atlikimo technika

Ašvini-mudra. Atlikimo technika

Paminėjimai klasikiniuose jogos tekstuose

Verčiant iš sanskrito „ašvini-mudra“ verčiama kaip „arklio gestas“. Mudra taip vadinama todėl, kad sąmonėje sukelia besituštinančio arklio vaizdinį. Iš esmės mudra yra analinio sfinkterio raumens sutraukimas. Šios mudros aprašymas yra „Hatha-joga pradipikos“ tekste, kur kalbama apie tai, kad verta atskirti dvi technikas: ašvini-mudrą ir mula-bandhą akcentuojant dėmesį į tai, kad praktikuojant paskutinę nereikia suspausti anuso.

Dar vienas klasikinis hatha-jogos tekstas, kuriame paminima ši mudra:

3.82 Sutrauk galinio išėjimo raumenį, o paskui atpalaiduok jį. Kartok tai. Tai – Ašvini-mudra, prabudinanti Šakti

Gheranda Samhita

Svami Šivananda savo darbe „Joga-terapija“ apibūdina ašvini-mudrą kaip ritmišką analinio sfinkterio sutraukimą. Jis rašo apie tai, kad šie judesiai pakelia praną į viršų per visus liemens kanalus ir netgi per visus vidinius organus valant ir stiprinant organizmą.

Svami Šivananda duoda šios praktikos panaudojimo pavyzdžius kitose asmeninio tobulėjimo sistemose. Daosų sistemose mudrą naudoja atliekant bet kokius pratimus valdant energijos srautus subtiliame kūne. Cigūne su ašvini-mudra adeptai pripildo prana vidinius organus, kad juos sustiprinų ir padarytų ištvermingais.

Bihar jogos mokyklos trijuose tomuose duodamas detaliausias ašvini-mudros aprašymas. Kaip pasakyta tekste, įvaldyti mudrą reikia visų pirma tam, kad priartėti prie korektiškos mula-bandhos praktikos. Tačiau susipažinus su straipsniu jūs suprasite, kad ašvini-mudros vertybė tokia pati didelė, kaip ir mula-bandhos.

Vaizdo įrašas. Mahadevas moko Parvati atlikti mudras (rusų kalba)

Ašvini-mudra iš anatomijos požiūrio taško

Struktūros, atliekančios „arklio gesto“ veiksmą priskiriamos dubens diafragmai, kuri sudaryta iš keturių sluoksnių (iš vidaus į išorę):

1. +
2. Fascijos ir raiščiai (jungiamasis audinys ir lygiųjų raumenų skaidulos, galinčios susitraukti).
3. Dubens dugno raumenys (sąmoningai valdomi).
4. Sfinkteriai.

Mus domina raumuo, pakeliantis galinį išėjimą, kuris priskiriamas trečiam dubens diafragmos sluoksniui. Jis sudarytas iš trijų dalių:

– Pubo-tiesiosios žarnos (foto 1),
– Pubo-uodegikaulio (foto 2),
– klubo raumens-uodegikaulio (foto 3).

Kartu su raumeniu, kuris kelia galinį išėjimą, atliekant „arklio gestą“ dalyvauja taip pat vidinis anuso sfinkteris (išorinis analinis sfinkteris), kuris priskiriamas ketvirtam dubens diafragmos sluoksniui (foto 4).

Atlikimo technika

B. K. S. Ajengar kalba apie tai, kad įvaldyti mudrą galima bet kurioje asanoje, tačiau ypač produktyvu Tadasanoje, Širšasanoje, Sarvangasanoje, Urdhva Dhanurasanoje, Uštrasanoje ir Paščimottanasanoje.

Bihar jogos mokyklos trijuose tomuose mes randame tokią rekomendaciją ašvini-mudros atlikimui: įvaldyti mudrą pavyksta bet kurioje asanoje, įskaitant ir meditacijos pozose ir netgi Sarvangasanoje.

Tekste pasiūlyti du atlikimo būdai:

1. Greiti sutraukimai. „Atsisėskite į patogią sėdimą padėtį, užmerkę akis atpalaiduokite visą kūną. Greitai tai sutraukinėkite, tai atpalaiduokite anuso raumenis. Stenkitės sutraukti juos izoliuotai, neįtraukiant kitų dubens raumenų. Atlikite keletą ritmiškų sutraukimų be bereikalingos įtampos“. Praktikų metu suvokite pakaitinį anuso raumens įsitempimą ir atsipalaidavimą.

2. Lėtas sutraukimas ir užlaikymas. „Sėdėdami patogioje padėtyje, ant įkvėpimo sutraukinėkite analinius raumenis, užlaikykite šį sutraukimą užlaikydami kvėpavimą, o iškvėpimo metu atpalaiduokite juos. Sutraukimas turi būti pakankamai stiprus, tačiau be papildomos įtampos ir neįtraukiant kitų dubens raumenų. Tai vienas ciklas“. Praktikos metu suvokiant intymių raumenų įtampą ir atpalaidavimą pridėkite kvėpavimo suvokimą ir suderinkite jį su raumenų darbu.

Pradėjus praktikuoti jūs suprasite, kad praktikoje ypač sunku išmokti sutraukinėti tik nedidelę analinio sfinkterio dalį. Jūs pastebėsite sunkiai įveikiamą tendenciją kartu sutraukti lytinių organų ir tarpkojo sritį. Susitelkite išskirtinai į anuso raumenų sutraukimą ir sąmoningai atpalaiduokite tuos, kurie yra išsidėstę kartu. Iš pradžių tai gali atrodyti praktiškai neįmanoma, tačiau įgavus patirtį bus vis lengviau ir lengviau.

Tekste nėra griežtų nurodymų dėl šios praktikos atlikimo trukmės, tačiau yra įspėjimas nuo per didelės įtampos ir patarimas tobulėjant palaipsniui didinti ilgį, pagal technikos įvaldymo lygį.

Savo joga-terapijos darbe Svami Šivananda aprašo ašvini-mudrą kaip vieną iš sudedamųjų mula-bandhos elementų, kuris atliekamas nuosekliu analinio sfinkterio suspaudimu ir atpalaidavimu. Jis akcentuoja dėmesį į tai, kad kiekvienas toks suspaudimas, kaip stumdamas pakelia praną iki tam tikro lygio. Ir, kad pas vyrus ir moteris šis procesas vyksta skirtingai. Vyrams, pavyzdžiui, reikia padaryti keturis tokius veiksmu, kad privesti pranos srautą iki brahmarandhros (viršugalvio), o moterims – 5. Patyrusiems meistrams pakanka vieno, nepriklausomai nuo lyties.

Tokiu būdu atliktu tam tikrą sutraukimų kiekį, praktikas turi pajausti kylantį aukštyn energijos srautą, kuris pripildo visą galvą (su sąlyga, kad vidinio pasaulio kanalai sąlyginai švarūs ir leidžia energijai pakilti). Tuomet reikia atsipalaiduoti nenuleidžiant pilnai mudros po paskutinio sutraukimo, o neilgam užfiksuoti, ramiai iškvėpti, sekant švelnų pranos srautą tekantį žemyn raumenimis ir kūno kaulais, o paskui susikoncentruojantį į sritį vos žemiau bambos. Jeigu nepavyksta aiškiai pajausti besileidžiančio srauto, rekomenduojama padėti sau slystančia nabhi-mudra ir pečių prasukimu pirmyn. Po to su eiliniu įkvėpimu verta pakartoti sutraukimų seriją.

Šios praktikos atlikimui ir įvaldymui rekomenduojama bet kokia kūno padėtis, kurioje stuburas pasilieka ištiesintas ir kūne nesijaučia įtampa.

„Joga-terapijoje“ siūloma atlikti ašvini-mudrą kaip savarankišką praktiką 10-20 judesių (sutraukimų) ryte ir vakare. Tarpe tarp pakartojimų anuso sritį verta pilnai atpalaiduoti. Svarbu atkreipti dėmesį, kad ši metodika negali būti atliekama atskirai norint gauti naudingus rezultatus, apie kurios kalba eis žemiau. Įvaldymo rezultatas gali būti pasiektai pilnai, kai yra kompleksiškas jogos įvaldymas, Jamos ir Nijamos taisyklių atlikimas. Jeigu praktikas nesusimąsto apie etinius moralinius principus kasdieniame gyvenime, tai gali padidinti siekį gauti juslinius malonumus.

Nauda ir poveikis organizmui

„Gheranda-samhitoje“ aprašykite sekantys pozityvūs efektai nuo ašvini-mudros praktikos:

Sukšma basti

1.48. Paščimottanasanos padėtyje lėtai judink viduje esančius žemyn. Ašvini-mudra tai sutrauk, tai išplėsk galinį išėjimą. 1.49. Šiuo pratimu sustiprėja virškinimo ugnis ir silpna žarnyno veikla, o pilvo išsipūtimas išnyksta“.

„3.54. Sutepk kūną pelenais ir sėsk į Sidhasaną, tuomet įkvėpk per abi šnerves Praną ir surišk ją su Apana. 3.55. Lėtai spausk Ašvini-mudra galinį praėjimą iki tol, kol Vaju (oras) su jėga neįeis į Sušumną ir neišreikš ten savo buvimo. 3.56. Nuo oro užlaikymo daromo ant įkvėpimo kaip gyvatei deivei (Kundalini-šakti) tampa tvanku ir ji skuba į viršų, į Brahma-randhrą“.

„3.83. Ašvini – didingoji Mudra, kuri pašalina galinio praėjimo ligas, suteikianti jėgą, gerą savijautą ir apsaugo nuo priešlaikinės mirties“.

Svami Šivananda duoda šį teigiamų efektų sąrašą:

1. Psichoenergetinis poveikis (dėl pranos srauto nukreipimo į viršų).
2. Pagalba gydant tiesiosios žarnos ir hemorojaus susirgimus.
3. Kartu su kitomis technikomis padeda išgydyti nuo šlapimo pūslės sferos susirgimų, o taip pat bendro charakterio sveikatos.

Bihar jogos mokykla taip pat nurodo teigiamą ašvini-mudros poveikį:

1. Stimuliuoja storojo žarnyno peristaltiką.
2. Gerina kraujotaką anuso srityje (kas naudinga esant hemorojui, ypač suderinat su Sarvangasana).
3. Padeda gydyti rektalinės prolapsą (tiesiosios žarnos iškritimą).
4. Ašvini-mudros įvaldymas būtinas, kad įvaldyti mula-bandhą.

yoga, fitness, sport, and healthy lifestyle concept – group of people making supported shoulderstand pose on mat outdoors on river or lake berth

Šiuolaikinės joga-terapijos požiūris

Atsižvelgiant į faktą, kad ašvini-mudros atlikimas atliekamas dubens dugno raumenimis, reiškia, ši technika gerina proprioceptyvinį šios srities jutimą dėka suspaudimo ir stimuliacijos jos srityje, kurioje yra daugybė nervinių galūnių.

Dubens dugno sustiprinimas, ypač raumens, keliančio galinį praėjimą, atitinkamai, normalizuoja pačios dubens diafragmos ir mažojo dubens organų darbą o taip pat pašalina pataloginį vienas kito organų spaudimą ir chroninius dubens skausmus.

Dubens dugno raumenų aktyvacijos metu įvyksta mažojo dubens organų masažas ir ją supančių ląstelių, kas aktyvuoja jų kapiliarų kraujotaką ir gerina funkcinį aktyvumą.

„Arklio gesto“ atlikimas daro aktyvų poveikį kryžkaulio rezginiui, stimuliuoja parasimpatinę nervinės sistemos dalį. Atitinkamai, technika rekomenduota tuo atveju, kai reikia sumažinti simpatinės nervų sistemos dalies aktyvumą, atsakantį už susijaudinimą, sudirgimą ir stresą.

Mudra tinka kompleksiškam chroninio prostatito gydymui (ne paaštrėjimo stadijai). Atliekamas dėka raumens suspaudimo, keliančio galinį praėjimą, kuris glaudžiai prisiglaudžia prie prostatos ir, atitinkamai, susispausdamas masažuoja ją.

Rekomenduojama atlikti mudrą esant atoninio tipo vidurių užkietėjimui (kai gaubtinės žarnos raumenų sluoksnio tonusas sumažėjęs ir pertemptas žarnynas, kas priveda prie išmatų masės užsistovėjimo).

Mula-bandhos technika veiksminga esant išsėtinei sklerozei, kai įvyksta dubens funkcijų sutrikimai, ypač šlapinimosi funkcijų. Atliekant kompleksiškai mula-bandhą (kurioje yra ašvini-mudra, tarpkojo sausgyslių centras ir vadžroli-mudra) sustiprėja dubens dugnas, kad padeda sergantiems išsėtine skleroze kontroliuoti šlapinimosi procesą.

Dėl kylančios šlapimo išvedimo takų infekcijos profilaktikos rekomenduojama stiprinti dubens dugną, tuo pačiu atliekant ašvini-mudrą, kas komplekse padeda aktyviai urodinamikai.

Vaizdo įrašas. Gydančiosios ir valomosios bandhų savybės. Olga Bedunkova (rusų kalba)

Mudros atlikimas kartu su kitomis technikomis

1. „Arklio gesto“ atlikimas kartu su perverstomis asanomis, ypač Sarvangasana, sustiprina veninio kraujo grįžimo efektą iš mažojo dubens organų, palengvinant situaciją esant mažojo dubens venų išsiplėtimui ir hemorojui (ne paaštrėjimo stadijoje).

2. Svami Šivananda rašo apie teigiamą mudros poveikį dinaminiame rėžime atliekant Halasaną.

3. Ašvini-mudra yra sudedamoji mula-bandhos dalis (visos sudedamosios: ašvini-mudra: veikia galinę tarpkojo dalį, mula-dhara-mudra – centrinę dalį, vadžroli-mudra – priekinę dalį).

4. „Arklio gestas“ yra taip pat neatskiriama Maha-vedha-mudros dalimi.

5. Ardha Matsiendrasanos atlikimo metu ant kvėpavimo užlaikymo po įkvėpimo rekomenduojama atlikti vieną seriją ašvini-mudros sutraukimų.

6. Atlikti mudrą rekomenduojama Mukta Padmasanoje kvėpavimo užlaikymo ant įkvėpimo metu. Iš pradžių atliekama mula-bandha, o viduje jos atliekami ašvini-mudros sutraukimai.

7. „Hatha-joga pradipikoje“ kalbama apie mudros atlikimą sthala basti metu Paščimottanasanoje.

8. Kandos pagrindo lokalizavimui muladhara-čakros srityje rekomenduojama sėsti į Vadžrasaną ir atlikti mula-bandhą arba ašvini-mudrą arba ir tą ir kitą (kanda – šakninis šaltinis, iš kurio kyla visi nadi).

9. Bihar jogos mokykla siūlo sujungti mudrą su pranajama Nadi Šodhana, laikant raumenų sutraukimus kvėpavimo užlaikymo metu.

10. Šiuolaikinė joga-terapija randa „arklio gesto“ pritaikymą tokioje srityje, kaip „reproduktyvios sistemos Joga-terapija“, kur siūlomos šios asanos bendram atlikimui kartu su ja: Gomukhasana, Baddha Konasana, Virasana, Supta Baddha Konasana.

Ašvini-mudros praktika žinoma nuo senų laikų ir įrodė savo veikimo efektyvumą. Pagrindiniai jos atlikimo efektai: energetinis (energijos pakėlimas iš žemai esančių čakrų į viršutines), fizinis (kraujotakos stimuliacija mažojo dubens organuose ir šių organų fizinio aktyvumo gerinime). Sėkmingos praktikos!

Vaizdo įrašas. Čakros. Praktikos įtaka energijai. Julija Bežina (rusų kalba)

Šaltinių sąrašas:

1. Joga dipika: jogos paaiškinimas / B. K. S. Ajengar

2. Hatha-joga pradipika. Su Svami Muktibodhanandos komentarais.

3. Gheranda Samhita. Aleksandro Rigino vertimas iš sanskrito.

4. Svami Šivananda. Joga-terapija: naujas žvilgsnis į tradicinę joga-terapiją.

5. Svami Satjananda Sarasvati. Senovinės tantrinės jogos ir krijos technikos trijuose tomuose.

6. Joga-terapija: praktinis vadovas (2-as papildytas leidimas).

Straipsnio autorė jogos klubo OUM.RU mokytoja Julija Skrynikova

Originalus straipsnis