Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Meditacijos pagrindai. Ką pageidautina žinoti

Kas yra klasikinė joga

Kaip prisiminti praėjusius gyvenimus

Kaip teisingai kvėpuoti. Kvėpavimo technikos

Produktai organizmo valymui

Khečari-mudra: atlikimo technika ir nauda

Khečari mudra. Atlikimas ir nauda

Prieš pradedant praktikas galima išgirsti žodžius: „Liežuvis į khečari-mudrą. Pasiruošiame praktikai…“. Pradedančiajam praktikui nepatogu atitraukti mokytoją ir grupę, kad užduotų klausimą. Po praktikos užsiiminėjantys skuba asmeniniais reikalais ir klausimas pasilieka užmirštas iki kito užsiėmimo, o tuomet viskas kartojasi.

Egzistuoja ir kita praktikų kategorija, kurie įvaldo jogos pagrindus savarankiškai ir jiems nėra pas ką kreiptis dėl patarimo. Khečari-mudra – svarbus praktikos elementas, kurį įvaldyti būtų gerai tiems, kas nori užsiiminėti gilesne jogos praktika.

Šis straipsnis yra visų pirma orientuotas į pradedančiuosius praktikus, taip pat ši medžiaga bus naudinga ir tiems, kurie „žinojo, bet pamiršo“.

Kas yra khečari-mudra

Šis pratimas yra viena iš seniausių jogos praktikų. Jis priskiriamas mudroms, kurių pagrindinis tikslas – perskirstyti energetinius srautus kūne. Dėka mudrų praktikos žmogus mokosi sulaikyti savo dėmesį tam tikroje kūno dalyje. Khečari-mudra paminėta pagrindiniuose jogos traktatuose. Pavyzdžiui, savo darbuose mokytojas Svami Šivananda minėjo, jog khečari-mudra yra geriausia iš visų mudrų.

Kašmiro filosofas Abhinavagupta savo darbuose, pašvęstose kašmiro šivaizmui kalbėjo apie tai, kad visos mudros kilo iš khečari. Jeigu kalbėti supaprastintai, tai khečari-mudra yra liežuvio užraktas. Padaryti jį nesunku: būtina užlenkti liežuvį taip, kad galiukas remtųsi į viršutinį gomurį. Mudros atlikimo metu praktikuojančiojo burna uždaryta.

Aprašyta technika tinka pradedantiesiems. Tie kas įvaldė aprašytą techniką ir gali laikyti liežuvį tokioje padėtyje ilgą laiką, jiems derėtų lėtai stumti liežuvį gilyn į gerklas, lyg bandant nuryti. Pagal traktatus, praeities jogai gebėdavo pranikti liežuviu į savo gerklę ir šios praktikos tikslas buvo ne dėl sveikatos išsaugojimo ir pagerinimo.

Pasak jogų, gerklėje yra šaltinis, kuris suteikia nemirtingumą. Be to, praeities jogai „praryję“ liežuvį gebėdavo perdengti juo dešinę ir kairę nosies šnerves pakaitinio kvėpavimo atlikimui.

Neverta tikrinti šio fakto per asmeninę praktiką, ypač pradiniame etape.

Khečari-mudros nauda

Panagrinėjus atlikimo techniką, siūlome sužinoti apie tai, kokią naudą atneša khečari-mudros atlikimas. „Hatha-joga pradipika“ – vienas iš autoritetingiausių jogos šaltinių, 40-oje šlokoje kurią skaitome: „Tas, kuris žino Khečari-mudrą, nepaveikiamas ligų, nepaveikiamos priežasties ir pasekmės (karmos) dėsnių ir laisvas nuo laiko pančių (mirties)“.

Iš tiesų, galinėje gomurio pusėje yra tam tikri taškai, kurie padeda išskirti sekrecijas, kas priveda prie bendro sveikimo. Be to, burnos srityje susidaro seilė, ko pasekoje pašalinamas troškulys ir alkio jausmas.

Praeities jogai tikėjo tuo, kad kas tobulai įvaldys šią mudrą, „pagreitins gilių būsenų atsiradimą“. Čia kalba eina apie gebėjimus su praktikos pagalba keisti sąmonę, nukreipiant energiją į viršutines čakras. Taip pat atliekant khečari-mudros praktika kad protas tampa subalansuotas, mudra suteikia žmogui ramybės pojūtį.

Atsargumo priemonės

Visų pirma nekopijuokite praeities jogų. Tam, kad įvaldyti šią techniką nėra būtinybės prapjaudinėti liežuvio. Mokykitės atlikti pratimą tik su specialisto kontrole, kuris jau yra įvaldęs aprašytą techniką.

Jeigu jūs atliekate khečari-mudrą kartu su asanomis, tai atkreipkite dėmesį į seilės skonį: jeigu ji karti, tai ženklas, kad būtina sustabdyti mudros atlikimą tuoj pat. Jeigu praktikos metu jūs jaučiate skausmą liežuvyje arba diskomfortą, sustabdykite pratimo atlikimą.

Kaip ilgai daryti khečari-mudrą

Šiuo atveju verta orientuotis į savijautą. Pradėkite nuo nedidelio laiko intervalo 3-5 minutės, tačiau darykite praktiką reguliariai, skirkite tokį laiką, kai jūsų niekas neblaškys, nes nutraukti praktikos negalima. Palaipsniui didinkite laiką privesdami jį iki 1-1,5 valandų.

Bus optimalu laikyti liežuvio galiuką prie viršutinio gomurio viso hatha-jogos užsiėmimo metu, jeigu pas jus nesigaus tai iš pirmo karto, nenusiminkite, paimkite sau šį laiko orientyrą, kaip intervalą ir artėkite prie jo. Skaitėsi, kad praktikuojantis jogą turi visada laikyti liežuvį aprašytoje padėtyje tam, kad neužsiiminėti tuščiais pokalbiais.

Kaip įvaldyti khečari-mudrą

Prieš aprašant khečari-mudros atlikimo techniką siūlome padarykite paruošiamąjį pratimą: užverskite liežuvį į vidų ir tuomet atpalaiduokite jį, pakartokite keletą kartų.

Kai priprasite prie šios nesunkios technikos atlikimo, pradėkite daryti khečari-mudrą. Praktikos metu burną laikykite uždaryta. Užsukite liežuvį ir pasistenkite paliesti galiuku viršutinį gomurį, po atlikimo grąžinkite liežuvį atgal, į pradinę padėtį ir atpalaiduokite.

Geriausia mudros atlikimą suderinti su kitomis technikomis, pavyzdžiui, tiks udžai-pranajama, taip pat rekomenduojama laikyti mudrą atliekant anuloma-vilomą. Mudrų ir pranajamų derinys sustiprina pastarųjų efektą. Verta paminėti, jog khečari-mudra tobulai suderinama su įvairiomis joginėmis technikomis, ypač užraktais ir meditacijomis.

Darydami mudras atlikite kaklo užraktą (džalandhara-bandhą) arba darykite khečari-mudrą meditacijos metu, kad pagilintumėte savo koncentraciją.

Senoviniai raštai apie khečari-mudrą

Panagrinėsime du šaltinius: Hatha-joga pradipika“ ir „Šiva Samhitą“.

Apie tai, ką daro khečari-mudra skaitome „Šiva Samhitoje“ (šlokos 4.31-4.37)

– Sėdėdamas Vadžrasanoje žvilgsnį nukreipk tarp antakių ir liežuvį padėk į įdubą virš gerklės, burnos nektaro šaltinyje.
– Jogas, kuris kas dieną geria šį nektarą, pasiekia Vigraha-siddha (savo kūno valdymą) kaip liūtas, įveikiantis mirties dramblį.
– Khečari netgi patį nešvariausia daro švariu.
– Vieną akimirką jis nutraukia nuodėmių vandenyną ir patyręs dievų pasaulio palaimą, gimsta gerovinėje šeimoje.
– Atkakliai praktikuojančiam Khečari-mudrą šimtai Brahmos periodų – kaip keletas minučių.
– Dėka Khečari-mudros pasiekiamas aukščiausias (Jogos) tikslas ir įveikiamos visos nuodėmės.
– Saugok ją paslaptyje ir niekam neatverk“.

Šios praktikos naudą mūsų protui ir kūnui atveria „Hatha-joga pradipika“ (šlokos 3.39-3.42)

– „Nėra ligos, nėra mirties, nėra Nidros (miego be sapno), nėra proto aptemimų, nėra nei apetito, nei alkio, nei troškulio pas tą, kuris praktikuoja Khečari-mudrą.
– Tas kuris praktikuoja Khečari-mudrą nepaveikiamas ligų, karmos ir laiko poveikio.
– Išminčiai šią mudrą pavadino „Khečari“, kadangi protas ir liežuvis, pasiekęs Kha, išeina už laiko ribų. („Kha“ vienu metu reiškia ir Brahmano erdvę, eterį, dangų ir gomurį viršutinėje burnos dalyje, kurį liečia liežuvis užverstas atgal).
– Khečari-Mudra uždaro gomurio skylę ir sėkla nepalieka žmogaus, net jeigu jis laiko apkabinęs norimą moterį“.

Pabaigai primename, kad įvaldyti šią techniką rekomenduojama vadovaujant kvalifikuotam instruktoriui.

Vaizdo įrašas. Išmintis ir kelias ją pasiekti. Anton Čudin (rusų kalba)

Originalus straipsnis