Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Meditacijos pagrindai. Ką pageidautina žinoti

Kas yra klasikinė joga

Kaip prisiminti praėjusius gyvenimus

Kaip teisingai kvėpuoti. Kvėpavimo technikos

Produktai organizmo valymui

Mantra Om Namah Šivaja (Om Namah Shivaya)

mantra-om-namah-shivaya

Iš visų vedinių dievybių Šivą galima pavadinti pačiu žinomiausiu. Jo atvaizdas asocijuojamas su Indija, vedine kultūra ir, žinoma, joga. Mahadevo šlovė auga metai iš metų. Jo garbei stato paminklus, apie jį filmuojami filmai, tūkstančiai žmonių ne tik Indijoje, tačiau ir visame pasaulyje nešioja papuošalus iš rudrakšos ir uoliai kartoja mantrą didingajam Šivai. Kas skatina šiuos žmones? Kam žmogui kartoti senovines mantras? Ir kaip tai daryti, kad gauti maksimalią gerovę?

Mantra „Om Namah Šivaha“: reikšmė

Prieš pasakojant apie mantros reikšmę, verta papasakoti, kam ji paskirta. Egzistuoja keletas versijų to, kaip atsirado mūsų Visata. Dėl jos atsiradimo ginčijasi mokslininkai ir religiniai veikėjai. Kiekvienas įsitikinęs tuo, kad jo požiūrio taškas yra teisingas.

Vedinėje kultūroje aprašyta pasaulio sukūrimo koncepcija, su kuria sutaria visi vedantos šalininkai, nepriklausomai nuo priklausymo vienai ar kitai mokyklai. Ši teorija detaliai aprašyta traktate „Šrimad Bhagavatam“. Supaprastintai: šio kūrinio trečia knyga kalba apie tai, kad viskas kili iš vienų ar kitų didingojo Brahmos dalelių. Dėka jo šį pasaulį apgyvendino žmonės ir Dievai.

Kalba, kad kai Brahma pasidarė piktas, jo taške tarp antakių atsirado vaikas, kuris savo riksmu galėjo sunaikinti visą Visatą. Pasaulių kūrėjas nuramino vaiką ir pavadino jį Rudra. Taip pasak legendos pasaulyje atsirado Šiva, kuris turi ne vieną ir ne du vardus. Pagal tą patį kūrinį, naujagimis gavo 11 vardų. „Mahabharatoje“ galima rasti informaciją ir apie kitus Šivos vardus.

Egzistuoja „Šiva-sahasranama-stotram“ – senovinis himnas, kuriame įvardinamos nesuskaičiuojamos Šivos savybės ir tūkstančiai jo vardų. Tačiau gerokai ankstesnis šaltinis, pasakojantis apie Rudros vardus ir būdus juos kartoti, buvo himnas pavadinimu „Rudra-sukta“ (sanskr. श्री रुद्रम्). Himnas yra sudedamoji Jadžurvedos dalis – vienos iš keturių vedų. Jadžurveda buvo sudaryta X amžiuje iki mūsų eros, tačiau Mahadevo garbinimas turi gerokai gilesnes šaknis. Žinomas britų ir indų indologas Ramačandra Dandekar kasinėjimų metu Harapskoje imperijoje rado patvirtinimą to, kad iki vedinių laikų egzistavo formos, panašios į Rudrą arba esančios gerokai ankstesniu jo atvaizdavimu.

Siūlome panagrinėti vienos iš pačių žinomiausių mantrų reikšmę, kuri paskirta Šivai, radusiam savo išraišką jau nurodytoje Jadžurvedoje. Rudra Suktoje (Namakam 8.1) mes sutinkame mantros žodžius „Om Namah Šivaja“ (sanskr. ॐ नमः शिवाय). Seniausi praeities šaltiniai – puranos sako apie mantros didingumą:

„Namah Šivaja – tai šventas Viešpaties Šivos vardas, suma ir keturių Vedų esmė, veda atsidavusias sielas šventu keliu, kurios kartoja šią mantrą su palengvėjusia širdimi, o iš jų akių teka ašaros“.

Kaip verčiama dievo Šivos mantra

Tokią reikšmę mantrai suteikia šventi tekstai, kurie sulygina ją su Gajatri-mantra ir Mahamritjundžaja-mantra, kartais ją vadina Pančakšara-mantra (penkiaskiemene mantra). Mantra iš tiesų sudaryta iš penkių skiemenų:

1. Na (simbolizuoja žemę).
2. Mah (simbolizuoja vandenį).
3. Ši (simbolizuoja ugnį).
4. Va (simbolizuoja orą).
5. Ja (simbolizuoja eterį).

„Aš lenkiuosi prieš Šivą“ – tokia mantros „Om Namah Šivaja“ reikšmė, kur:

– Om – kūrimo simbolis, pirminis garsas, kilęs iš tuštumos.
– Namah – tiesioginė reikšmė nusilenkimas, simbolizuoja pagarbos išreiškimą.
– Šiva – Šivos vardas.
– Aš – sielos ir Absoliuto vienovė.

„Didingas šiva, mano siela lenkiasi tavo malonei“ – tai dar vienas iš galimų Šivos mantros vertimų.

Kaip kartoti Šivos mantrą

Mantros kartojimo praktikos privalumai – jų universalume: kartoti dievų vardus gali kiekvienas žmogus, nepriklausomai nuo lyties ir amžiaus. Neturi reikšmės ir vieta: mantros žodžiai visur turi vienodą jėgą.

Pats sunkiausias pakartojimo variantas buvo aprašytas Šivanandos jo darbuose „Džapa ir meditacija į garsą OM“, o taip pat „Viešpats Šiva ir jo garbinimas“. Svami rekomendavo atsikelti anksti ryte, apie 4:00 ryto ir apsiplovus paimti į rankas džapa-malą (karolius). Pats Šivananda vadino karolius botagu protui ir rekomendavo karolius nešioti su savimi pastoviai, kad visada prisiminti apie būtinybę kartoti Dievo vardus. Tuomet rekomendavo sėsti į specialiai skirtą vietą, kur padėtas Šivos atvaizdas ir nukreipus savo žvilgsnį ir mintis į dievybės atvaizdą, pradėti kartoti šventą vardą.

Įdomu pabrėžti, kad įvairių dievybių garbinimui reikalingi skirtingi karoliai. Taip, pavyzdžiui, Šivananda sakė apie tai, kad būtent Višnu ir Ramos vardus galima kartoti tik ant karolių iš tulasi arba nimo, o Šivos garbinimui reikalinga mala iš rudrakšos. Skaitosi, kad rudrakša – tai Šivos medis. Pasak legendos, kartą Šiva paniro į meditaciją su tikslu, kad žmonės nustotų daryti nuodėmingus poelgius. Pabaigęs praktiką Mahadevas pažiūrėjo į žmones, tačiau jie kaip ir prieš tai nebuvo atsisakę nuo nuodėmingų ketinimų, tuomet iš Šivos akių ant žemės nukrito ašaros, kurios pavirto į augalus, gavusios pavadinimą Rudrakša arba „Rudros ašaros“.

Paėmus į dešinę ranką malą (karolius), juos verta uždengti neperšviečiama medžiaga ir kartoti mantrą, prisimenant apie jos reikšmę. Kiek kartų reikia kartoti mantrą? Karoliuose, kaip taisyklė, šimtas aštuoni karoliai, kas atitinka vieną ratą. Ratų kiekis turi būti trijų kartotinis, optimaliai laikoma kasdieną kartoti 18 ratų, tačiau kaip mes prisimename, šis variantas sunkiausias, reikalaujantis laiko, o reiškia ne visada prieinamas daugumai praktikų.

Gerokai paprastesnis variantas leidžia galimybę kartoti mantrą bet kokiu patogiu laiku, svarbiausia, kad jis nesikeistų. Čia, kaip ir visur, reikalingas reguliarumas ir pastovumas. Paskirtą valandą būtina paimti į rankas karolius ir mintimis įsivaizduojant Šivos atvaizdą pradėti kartoti mantrą. Stenkitės kartoti mantrą ryte: mantros suteikia žvalumo protui, todėl jų kartojimas nakčiai iššauks problemas su užmigimu.

Pasistenkite pagal galimybes laikyti ranką uždengtą. Tai daroma tam, kad jūsų protas ir žvilgsnis neperšokinėtų nuo mantros prie karolių. Pakartojimų kiekis idealiai turi prieiti iki 18 ratų, tačiau nebus įžeidimo, jeigu jūsų užteks tik vienam ratui. Praktikuokite bet kurioje meditatyvinėje pozoje, su laiku jūs galėsite kartoti mantrą einant, tačiau pirmuose etapuose to daryti nevertėtų. Svarbiausiai, daryti tai nuoširdžiai ir iš sielos, Šiva mato ir jaučia falšą: per jėgą padaryta praktika neatneš rezultatų. Atkreipkite dėmesį, kad ant karolių yra karolis su siūlu, jį vadina Šivos karoliu. Jis simbolizuoja didingą ribą, kurios pereiti negalima.

Pakartoję mantrą iki šio karolio, apsukite karolius ir tęskite mantros kartojimą. Prisiminkite, kad vienas pilnas mantros pakartojimas atitinka vieną karolį. Neprarykite garsų. Pradžioje kartokite mantrą balsu, su laiku galima pereiti į šnabždesį, o kai jūsų protas bus pasiruošęs, kartokite savyje. Niekada netrumpinkite ratų kiekio. Nedaleidžiama šiandieną kartoti mantrą dievui Šivai, o rytoj pradėti šlovinti Ganešą. Tai išreiškiama nepagarba ir dievybės nepadedinės jums.

Mantros kartojimą vadina džapa-joga. Tai sunki ir nepaprasta praktika, į kurią verta žiūrėti maksimaliai rimtai. Reikia priminti ir apie dar vieną metodą Mahadevo šlovinimui: jeigu jūs vien tik klausysite Šivos mantrą, tai taip pat galite įgauti ramybę sieloje didingą gerovę.

Mantros kartojimo Didingajam Šivai nauda

Šiva-puranos tvirtina, kad tas, kuris reguliariai kartoja šią mantrą, jam atsiveria sidhos, jis išmoksta kartoti gamtos jėgas. Tačiau kaip tai padaryti su mantrajanos pagalba, žino tik pats Šiva… Kartu su tuo Mahadevas garantuoja apsaugą nuo priešų tiems, kas kartoja šią mantrą, ne tik šiame, tačiau ir kituose pasauliuose. Pasak tekstų, paminėtų aukščiau, išgirdę mantros žodžius visi demonai baimingai pasislepia.

Šivos mantra suteikia:

– tyrų norų išpildymą,
– dvasinę ramybę,
– jūsų mintys tampa tvarkingos, ramios,
– Šiva suteikia savo globą ir apsaugą,
– įgavus bet kuriuos iš dešimties tūkstančių palaiminimų, tarp kurių fizinė ir dvasinė sveikata, išmintis ir gerovė,
– vysto intelektą.

Be to, laikoma, kad tas, kuris žino Šivos mantros tekstą, prabudina savyje kundalini energiją. Mantros kartojimo energija prabudinama viršutinėje čakroje nusileidžia ii pagrindinio kanalo šakninėje čakroje, išvalydama organizmą. Globaliai mantra suteikia mokšos arba išsilaisvinimo pasiekimą, be abejo ji suteikia naudą ir pasaulietiškiems dalykams. Klaidinga manyti, kad Šiva globoja tik tuos, kas praktikuoja hatha-jogą. Mahadevo malonė plinta visiems, kas kreipiasi į jį su tyru tikėjimu. Praktikuoti mantrą gali ne tik tas, kuris eina jogos keliu, tačiau ir tas, kuris niekada nebuvo išsitiesęs kilimėlio.

Mantrų kartojimo praktika – nelengvas kelias norų išpildymui, ne stebuklinga lazdelę, o ypač sunki ir iš išorės atrodanti pakankamai nuobodi praktika, tačiau ši praktika geba išvesti jūsų gyvenimą į naują kokybę, ateiti į suvokimą to, kad pasaulis ir Visata gerokai platesnė, nei jums gali pasirodyti. Svarbiausia – nebijoti suklysti. Jeigu jūsų klaida taps jūsų nuoširdžių pastangų pasekme, Mahadevas nelaikys pykčio, o su malonumu įsiklausys dar vieno balso, giedančio dainą apie didingąjį Šivą.

Atsisiųsti ir paklausyti įvairius mantros Om Namah Shivaya atlikimo variantus galima šioje skiltyje.

Autorius Nikita Zotov

Originalus straipsnis