Mahašivaratri. Didingoji Šivos naktis
Maha Šiva Ratri arba Didingoji Šivos naktis. Šivos šlovei ir visų gerovei – keletas žodžių apie šią šventę.
Ši naktis yra ypač dėkinga proto supančiojimui, maldoms ir ritualams, kurie padės įveikti arba suvokti psichologinių, dvasinių arba materialių kliūčių priežastis, kurios priveda prie kančių ir nelaisvės. Bet kokia dvasinė praktika šią dieną bus gerovinę: joga, mantrų kartojimas, meditacijos, o taip pat pasninkas ir kitos.
Šiva (sanskr. शिव, śiva, „Palankus“, „Maloningas“, „Gerovinis“).
Jis tas, kuris sukuria, palaiko ir sunaikina kūriniją, teisingumo saugotojas, demonų nugalėtojas, visų gerovių davėjas ir visko, kas egzistuoja valdytojas, kuriam paklūsta visi likę dievai. Vienoje induizmo kryptyje į pirmą planą iškeliama jo, kaip Visatos griovėjo pavidalas Visatos pasaulio ciklo pabaigoje – Mahajugoje, su tikslu sukurti erdvę naujam kūrimui. Laikomas sakralinio garso „Om“ ir sanskrito kūrėjas. Turi gydytojo ir pašalinančio mirtį ipostasijas (Mahamritjundžaja). Jo palyda – dvasios ir demonai. Nesavanaudiškai tarnaudami jam, jie gauna galimybę atidirbti savo karmą ir įgauti geresnį gimimą.
Taip pat žinomas vardais Rudra, Šankara, Šambhu, Mahadeva, Mahešvar (Didingas Dievas), Nataradža ir kitais Šivos vardais.
Dažniausiai vaizduojamas sėdintis lotoso pozoje, su baltos spalvos oda (išteptas pelenais), su mėlynu kaklu, su susivėlusiais arba susuktais į kuodą plaukais viršugalvyje (džata), kas reiškia dvasinės, fizinės ir mentalinės energijos susivienijimas. Nešiojantis pusmenulį ant galvos – proto kontrolės simbolį. Apsivijęs gyvatėmis, kaip apyrankėmis (ant kaklo ir pečių), simbolizuoja evoliucijos jėgą, esančią žmogaus kūne, dvasinę jėgą, kuri gali būti išvystyta jogos pagalba. Aprengtas tigro arba dramblio oda ir sėdi ant jų, tai reiškia nuslėptą energiją ir pergalę prieš geidulius (troškimus). Ant kaktos – trečia akis, reiškianti jo gebėjimą matyti į vidų, o trys horizontalios linijos, kurios interpretuojamos, kaip trys šviesos šaltiniai – ugnis, saulė ir mėnulis arba Šivos gebėjimas matyti praeitį, dabartį ir ateitį. Mahadevas rankose laiko trišakį, primenantį apie jo rolę kūrimo procese.
Šiva – tai didingiausia žmogaus sąmonė.
Šiva – tai kosminis vyriškas principas.
Šiva vadina tą jėgą, kuri sunaikina mūsų aptemimus dvasinio tobulėjimo procese.
Šiva-Nataradž – kosminės misterijos kūrimo įsikūnijimas. Dievas su plazdančiais plaukais šoka ugninėje aureolėje, naikindamas ir kurdamas naujus pasaulius ir formas. Šis procesas begalinis, kaip pati Visata.
Yra legenda, kad Šiva Nataradžos formoje atliko didingą klaidingo Realybės sunaikinimo šokį.
Pozos, kurias jis atliko šio Kosminio šokio proceso metu, tapo hatha-jogos asanų pagrindas.
Pokalbiuose su savo žmona Parvati – Šiva atvėrė subtilius kitų jogos krypčių aspektus.
MAHAŠIVARATRI
Keturioliktą mėnesio Margh naktį švenčiama Didingoji Šivos Naktis – Maha Šivaratri (Maha Shivaratri).
Šią naktį, pasak padavimo, Šiva atliko tandavą – pirminio kūrimo, išsaugojimo ir… sunaikinimo šokį.
Jogai ir įvairūs praktikai garbina Šivos pasireiškimą, kaip Pasaulio Tėvą ir Šakti, kaip Pasaulio Motiną. Savo būtyje Šiva ir Šakti įkūnija vieningą pradžią.
Vienoje iš legendų Šiva pažada savo pagalbą tam, kuris pašvenčia šią naktį dvasinei praktikai, tai, tikriausiai, reikšmingiausias faktorius, išskiriantis šią naktį iš visų likusių. Simbolizuodamas transformacijos aspektą, Šiva padeda įveikti kliūtis kelyje ir pergyventi vidinę palaimą ir ramybę.
Į Šivą kreipiasi visos Šivaratri nakties metu, atliekant Abišeką (abhiṣeka – “apsiplovimas“, „apšlakstymas“, įprastai lydimas vedinių mantrų deklamavimu ir/arba kirtanų), kartojant mantras ir atliekant kitus ritualus ir praktikas.
Per Šivaratrį įprastai atliekamos keturios pudžos, pašvęstos įvairiems aspektams ir Šivos pasireiškimams, kad apimti įvairius metodus ir garbinimo nuotaikas, tiek vedines, tiek ir tantrines. Be to, toks garbinimas simbolizuoja įvairius dvasinio augimo etapus, perėjimo iš vieno ačaro į kitą vieningame Šivos-realizacijos kelyje.
IX amžiuje Kašmyro šventasis poetas Utpaldeva, aprašęs Šivaratri parašė: „Kai vienu metu sustoja Saulė, mėnulis ir visos žvaigždės, ateina spindinti Šivos naktis, platindama asmeninį spindėjimą“.
Kašmyro panditai įprastai šventė Šivaratri 23 dienų bėgyje. Iš pradžių šešios dienos buvo pašvęstos namų išvalymui ir priemonių pirkimą Pudžai. Tuomet 2-3 dienas buvo atliekamos gerovinės maldos. Viena diena buvo paskirta dovanų dovanojimui. Dvi dienas buvo garbinama Bhairava. Viena diena paskirta Šivos garbinimui. Kitą dieną pats vyriausias žmogus šeimoje dovanodavo dovanas visiems šeimos nariams. Tuomet Šivos garbinimo diena.
Kitą dieną buvo dalinamas prasadas iš graikiškų riešutų ir ryžių. Praeityje šventė dažnai tęsdavosi iki Aštami (8-os mėnulio dienos). Paskutinė diena taip pat švenčiama, kaip žiemos pabaiga ir švenčiama kangri sudeginimu. Tai buvo anksčiau, šiuolaikiniame pasaulyje viskas kitaip.
Per Šivaratri rekomenduojama vakare arba naktį paskirti tam tikrą laiką dvasinei praktikai:
1) Meditacijos. Jeigu pas jus yra galimybė, būtinai paskirkite bent vieną valandą savo laiko meditacijai, mantrų kartojimui, paskirtų Šivai arba bet kuriai kitai jums artimai maldai. Ši naktis rekomenduojama ilgos sadhanos pradžiai, įžadų davimui, nes Šiva yra visų dvasinių praktikų globėjas.
2) Šiuo periodu yra palankus pasninkas, ši askezė suteikia pageidaujamą transformaciją ir atsikratymą nuo dvasinių problemų, dogmų ir aptemimų. Pasninkas – tai ne tik atsisakymas nuo maisto, šia įeina susilaikymas nuo intymių santykių ir dalyvavimo kultūriniuose renginiuose (išskyrus turinčius dvasinį turinį). Puiki galimybė paskirti laiką savo vidiniam pasauliui!
Šivaratri legendos
Kaip teigia Puranos, kartą du dievai iš induistų Dieviškos Trejybės Brahma ir Višnu kovojo vienas su kitu, kas įrodytų savo narsą. Kiti dievai apstulbo iš siaubo nuo jų kovos dydžio ir paprašė Šivos įsimaišyti. Kad leistų jiems suvokti šios kovos beprasmiškumą, Šiva priėmė liepsnojančio Lingamo formą tarp Brahmos ir Višnu ir metė iššūkį jiems abiem, paprašęs juos išmatuoti Gigantišką Lingamą (Šivos simbolį).
Apimti didingos baimės jo dydžiui, Brahma ir Višnu nusprendė, kad kiekvienas iš jų ras vieną kraštą, kad išsiaiškintų vienas kito pranašumą. Brahma priėmė gulbės formą ir nuskrido į viršų, tuo metu Viešpats Višnu priėmė Varahi formą – šerno ir iškeliavo po žeme į žemutinius pasaulius. Abu ieškojo tūkstančių mylių, tačiau niekas iš jų negalėjo rasti pabaigos.
Savo kelyje į viršų Brahma priėjo prie gėlės Ketaki. Nusilpęs ir sumišęs po savo pastangų atrasti viršutinę ugninės kolonos pabaigą, Brahma susitarė su Ketaki sumeluoti apie tai, kad jis pamatė kolonos viršūnę ten, kur kaip tik buvo ši gėlė. Lydint savo bendražygiui Brahma atsistojo prieš Višnu ir pareiškė, kad jis iš tiesų rado kosminės kolonos pradžią.
Tuo momentu centrinė kolonos dalis atsivėrė ir Šiva pasireiškė visame savo didingume. Patyrę didingą baimę, abu Brahma ir Višnu nusilenkė prieš Šivą, pripažino jo viršenybę. Šiva jiems paaiškino, kad jie abu kilo iš jo, o tuomet išsiskaidė į tris skirtingus dieviškumo aspektus.
Tačiau Šiva supyko ant Brahmos dėl jo melagingo pareiškimo. Viešpats prakeikė Brahmą, kad niekas niekada jam nesimelstų (ši legenda paaiškina, kodėl Indijoje taip mažai šventyklų Brahmai). Viešpats Šiva taip pat nubaudė Ketaki gėlę už melagingą liudijimą ir uždraudė siūlyti dievams jos gėles garbinimo metu.
Kadangi tai įvyko keturioliktą dieną tamsaus mėnesio Phalguna pusėje, kai Šiva pirmus kartus pasireiškė Lingamo formoje, ši diena yra labai dėkinga ir švenčiama, kaip Mahašivaratri – didinga Šivos naktis. Kad paminėti šį įvykį, praktikai pasninkauja, būdrauja ir meldžiasi Viską Apimančiam Geroviniam visos dienos ir nakties bėgyje. Puranos teigia, kad Šivos garbinimas per Šivaratri suteikia žmogui laimę ir gerovę. Ši diena labai dėkinga dvasinei praktikai, nes tokiomis ypatingomis dienomis bet kokios pastangos sadhanoje atneša šimtus kartų didesnį efektą, nei įprastai.
MahaŠivaratri kalendorius 2024 – 2029
2024 – kovo 8, antradienis
2025 – vasario 26, trečiadienis
2026 – vasario 15, sekmadienis
2027 – kovo 6, šeštadienis
2028 – vasario 23, trečiadienis
2029 – vasario 11, sekmadienis
Mantros Šivai
1. Šiva Šadakšara mantra (6-skiemenų Šivos mantra):
Šlovė Šivai (Geroviniam Viešpačiui) – mantra, išvalanti visus elementus.
2. Šiva pančakšara mantra (5-skiemenų Šivos mantra):
Namah Šivaja
Šlovė Šivai (Geroviniam Viešpačiui).
3. Maha-mritjundžaja-mantra – mirties Nugalėtojo mantra
Om Tryambakam Jadžamahe
Mes lenkiamės triakiui Viešpačiui (Šivai)
Sugandhim Puštivardhanam
Pripildytam saldaus aromato, maitinančio visas būtybes
Urvarukam iva bandhanan
Kaip prinokusį agurką atskiria nuo stiebo
Mritjor mukšia ma mritat
Te išlaisvins jis mane iš sansaros pančių ir mirties ir sustiprins jis mane nemirtingume
Ši mantra geba užkirsti kelią nelaimingiems atvejams, apsaugoti nuo neišgydomų ligų ir nelaimių. Ji dovanoja sveikatą, ilgą gyvenimą, ramybę, turtus, sėkmę, pasitenkinimą, ilgą gyvenimą ir išsilaisvinimą. Šią mantrą rekomenduoja kartoti per savo gimimo dieną.
4. Šiva mokša mantra
Šivo Ham
Aš esu Šiva. Mokša mantra, suteikianti išsilaisvinimą ir dieviškąją sąmonę.
5. Rudra Gajatri
Om Bhur Bhuvah Svaha
Om. O Žeme, oro erdvė ir Dangus!
Tatpurušaja Vidmahe
Te pasieksime mes tą Aukščią Dvasią!
Mahadevaja Dhimahi
Stebime viskame aukščiausiojo Dievo pasireiškimą
Tanno Rudrah Pračodajat
Tas Rudra tenukreipia mus į Tiesos pasiekimą
6. Šiva Gajatri:
Om Bhur Bhuvah Svaha
Om. O Žeme, oro erdvė ir Dangus!
Mahadevaja Vidmahe
Te pasieksime mes Didingąjį Dievą!
Rudramurtae Dhimahi
Stebimeviskame Dievo pasireiškimą Rudros formoje
Tanno Šivah Pračodajat
Tas Šiva te nukreipia mus į Tiesos [Esmės] pasiekimą!
7. Mantra siekiant gauti Šivos apsaugą:
Om. Namah Šivaja šantaja
Garbiname Šivą, pilną ramybės
Karana-traja-hetave
Trijų pasaulių atramai ir priežasčiai!
Nivedajami čatmanam
Atsiduodu Tau visa siela
Gatistvam Paramešvara
Kreipiuosi į Tave, o Aukščiausias Viešpatie!
8. Atsidavimo Šivai mantra
Šive bhaktiš-šive bhaktiš
Atsidavimas Šivai, atsidavimas Šivai
Šive bhaktir-bhave bhave
Atsidavimas Šivai gimimas po gimimo
Aniatha šaranam nasti
Pas mane nėra kito prieglobsčio ir apsaugos
Tvameva šaranam mama
Tik Tu vienas mano Prieglobstis
9. Šivos pakvietimo-mantra
Om. Namaste Astu Bhagavan Višvešvaraja Mahadevaja
Tryambakam Tripurantakaja Trikagnikalaja Kalagni-Rudraja
Nilakanthaja Mritjundžajaja Sarvešvaraja Sadašivaja
Šriman-Mahadevaja Namaha
Garbiname Viešpatį, Visatos Valdovą, Didingąjį Dievą,
Triakį, Sunaikinantį tris demoniškus miestus
(tris blogio rūšis: pyktį, geismus ir pavydą), Įkūnijantį tris šventas ugnis,
Amžinybės ir sunaikinimo Ugnį, Mėlynakaklį,
Didingam mirties Nugalėtojui, Visko esančio valdovui, Amžinai palaimintam!
Šventam Didingam Dievui – nusilenkimas!
Sėkmingos praktikos gerovė jums ir visoms gyvoms būtybėms!
OM NAMAH SHIVAYA!