Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Jogos mokytojų kursai

Išleista nauja knyga Jogos Abėcėlė

Dvasinės praktikos. Panagrinėsime kai kurias iš jų

Gydantys mantra-jogos garsai

Šatkarmos: kaip išsivalyti organizmą su hatha-jogos technikų pagalba

Brahma-Muhurta - geriausias laikas prabudimui

Joga per mėnesines

Ajurveda. Bendras suvokimas

Ajurveda – tai senovinių žinių lobynas, kuris buvo perduodamas iš mokytojo mokiniui per daugelį tūkstantmečių. Visos žinios, kurios egzistuoja šiuolaikiniame pasaulyje, iš pradžių buvo aprašytos vediniuose raštuose, kurių dalis yra Ajurveda (ją dar vadina „Upaveda“ – „padedančioji veda“). Jos niekas nekūrė, ji neatsirado staiga. Pasak legendų, šis mokslas atsirado kartu su Visatos sukūrimu.

Ajurveda iš sanskrito verčiasi, kaip „mokslas apie laimingą gyvenimą“, o taip pat „švarios žinios“. Tačiau jos negalima vadinti mokslo grynu pavidalu, nes Ajurvedą sudaro filosofija ir religija. Tai esminis (истинное) mokymas apie sveikatą, kūno ir sielos harmoniją, kuris buvo atskleistas senovės išminčių, riši, su religinių praktikų ir meditacijų pagalba. Jie pažino ryšį tarp žmogaus ir visatos, o taip pat suvokė, kad visos esaties šaltinis yra Kosminė Sąmonė.

Pagrindinės ajurvedą sudarančios dalys

Ajurvedoje sveikata yra sudaryta iš keturių sudedamųjų:

  • Arodja – fizinių kančių nebuvimas.
  • Sukham – sveikata socialiniame lygyje, kai žmogus patenkintas darbu, šeima, profesija, gyvenamąja vieta.
  • Svastha – pakankamumas, savarankiškumas (šioje sferoje žmogus skaitosi sveikas tik tada, kai jis lengvai gali atsakyti į klausimą „Kas jis?“ ir „Koks gyvenimo tikslas?“).
  • Ananda (Svabgava) – dvasinė palaima (ta būsena, kai žmogus atnaujino savo santykį su Dievu ir yra laimingas tais santykiais).

Ajurvediniai raštai, kurie pilni išsisaugojo iki mūsų dienų, įtraukia į save tokius skyrius, kaip:

  • pediatrija;
  • chirurgija;
  • plastinė chirurgija;
  • otolaringologija;
  • akušerija;
  • gerontologija;
  • oftalmologija;
  • ginekologija.

Taip pat senovinė ajurvedinė gydymo sistema sudaro skyrių apie gydymą su augalų, gėlių, mantrų, mudrų, užkalbėjimų, meditacijos pagalba. Aprašomas skyrius apie ligų gydymą, kurios susijusios su dvasiomis. Pavyzdžiui, narkomanija, alkoholizmas, beprotystė – šias ligas Ajurveda nagrinėja kaip dvasių ataką subtiliame plane. Ji žino viską apie subtilų planą, jo sandarą, aprašo kanalus, meridianus, akupunktūrinius taškus ir energetinius centrus. Ajurveda sudaro svarbiausias (pagrindines, fundamentalias) žinias apie astrologiją. Su šio mokslo pagalba galima nustatyti chronologinį žemėlapį (džjotiš), sužinoti žmogaus paskirtį, jo polinkį į ligas, konstituciją ir daugelį kitų dalykų. Ajurveda žmogiškas negandas mato kaip netinkamą santykį į pasaulį.

Labai svarbu suvokti gyvenimo tikslą, nes dėl netinkamo savo paskirties interpretavimo atsiranda daugybė fizinių ir psichinių ligų. Svarbu mokėti valdyti savo jausmus, kontroliuoti emocijas. Reikia žinoti ir gerbti apibrėžtus Visatos dėsnius. Tik tada žmogus galės būti harmoningas šiame pasaulyje. Tokių dėsnių (įstatymų) ir mokina mus Ajurveda. Ji parodo, kaip viskas nustatyta iš tiesų, kaip sudarytas pasaulis ir bendrai Visata. Ji kalba mums apie tai, kad žmogus gali pats išsirinkti, kentėti jam ar būti laimingam.

Vediniuose traktatuose kalbama apie tai, kad visos negandos atsiranda dėl mūsų sąmonės, o jos būsenos lygis nustato žmogaus sveikatos būseną. Ji (sąmonė) ragina kiekvieną tarnauti aplinkinių labui, būti atsivėrusiam pasauliui ir linkėti visiems laimės. Tik taip galima tapti iš tiesų laimingu žmogumi.

Žmogaus konstitucijos tipas pagal ajurvedą

Vediniuose raštuose pasakyta, kad žmogus sudarytas iš penkių elementų (Maha Bhut): žemės, ugnies, vandens, oro ir eterio. Egzistuoja trys konstitucijos tipai („došos“): Vata – vanduo, Pita – ugnis, Kapha – vanduo. Vyraujančios došos nustatymas Ajurvedoje – tai viso gydymo proceso pagrindas. Visas gydymo procesas nukreiptas į došų harmonizaciją ir odžaso (gyvybinės energijos) sukaupimą.

Harmonizuoti vyraujančią došą galima keičiant gyvenimo būdą, mintis, subalansuojant mitybą, seksualinį susilaikymą, atliekant valymosi praktikas (gydomąjį vėmimą, valančiasias klizmas), atliekant masažus, pratimus, su mineralais, o taip pat natūraliomis priemonėmis (žolėmis, prieskoniais). Gydymas paskiriamas priklausomai nuo paciento konstitucijos tipo (Vata – vėjas, Pita – ugnis, Kapha – vanduo). Ajurvedos daktaras nustato paciento konstitucijos tipą, priklausomai nuo jo temperamento, kūno sudėjimo, mąstymo. Žmogus gimsta su tam tikra konstitucija (Prakriti), paskui su amžiumi jo došų būklė gali keistis ir pradeda vyrauti kažkuri viena doša. Tokia būsena vadinama „Vikriti“, Tačiau Ajurveda gydymo procese stengiasi grąžinti pirmapradę paciento būseną, nes būtent tokia jam skaitosi ideali.

Pas žmogų gali būti septyni konstitucijų variantai

  • Kai vyrauja viena iš došų: Vata, Pita arba Kapha.
  • Kai vyrauja dvi došos: Pita-Vata, Kapha-Vata, Pita-Kapha.
  • Kai visos trys došos pusiausvyroje: Vata-Pita-Kapha. Tokia būsena vadinama „Sama Doša“ ir skaitosi pati geriausia.

Su Vata susijusi subtili jėga Odžas (aliejus), su Pita – Tedžas (ugnis), o su Kapha – Prana (šviesa ir šiluma). Ajurvedoje ideali sveikata skaitosi tada, kai harmonijoje yra visos došos ir visos trys subtilios jėgos (dvasinės esencijos).

Mentalinė žmogaus konstitucija

Ajurveda aprašo tris Gamtos savybes, o taip pat visa ko esančio, tai gunos: Satva – šviesa, aiškumas (tyrumas, harmonija, ramybė, благость), Radžas – aktyvumas (aistra, judėjimas, dinamika), Tamas – inercija (tamsa, sąstingis, apatija). Visatoje kiekvienas reiškinys turi savo guną. Visos gyvos būtybės, daiktai, produktai – viskas yra veikiama vienos ar kitos gunos. Šios mentalinės došos nusako žmogaus charakterį, jo sąmonės būseną. Skirtingose situacijose žmogus gali būti veikiamas skirtingų došų. Pirmapradė gunų trejybė – tai harmoninga būsena, kuris sudaryta iš švaros (Satvos), judėjimo (Radžaso) ir inercijos (Tamaso).

Agni – virškinimo ugnis ir ajurveda

Ajurvedoje visi medžiagų apykaitos (metabolizmo) procesai susiję su Agni – biologiška ugnimi. Iš viso žmogaus organizme egzistuoja trylika Agni. Džatar-Agni (virškinamoji ugnis) skaitosi pačiu svarbiausiu. Jis kontroliuoja visus likusiu Agni, nes palaiko visą medžiagų apykaitos procesą. Pas kiekvieną došą virškinimo ugnis dirba skirtingai. Bet kokio susirgimo gydymo procese, ajurvedinė medicina skiria didesnį dėmesį virškinimo ugnies darbo sutvarkymui. Tai labai svarbi terapijos dalis, nes esant netinkamam virškinimo trakto darbui, organizme pradeda kauptis ama (toksinai), įvyksta sutrikimai fiziniame, emociniame ir mentaliniame lygiuose.

Ajurvedos gydymo sistema nuo šiuolaikinės medicinos skiriasi savo pilnavertišku priėjimu. Ji žiūri į žmogų kaip į vientisą visuose trijuose lygiuose: fiziniame, emociniame ir mentaliniame. Ji gydo ne simptomus, o iškelia ir sunaikina pačios ligos (negalavimo) priežastį. Ji prieina prie kiekvieno individualiai, nes kiekvienas žmogus – tai atskira Visata.

Straipsnio autorė: Amina Matar

Straipsnis išverstas iš tinklapio oum.ru

Originalus straipsnis rusų kalba