Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Rudens sezono hatha jogos užsiėmimai prasideda nuo rugsėjo 7

Vegetarizmas. Filosofija ir rūšių įvairovė

Kaip pradėti medituoti

Dvasinis mokytojas - kas tai?

Jama ir Nijama. Nuo ko prasideda joga?

Kuo skiriasi Surya ir Čandra Namaskar

Vienos dienos badavimas su vandeniu: taisyklės

Jogos mokytojų kursai

Kliūtys meditacijos praktikoje. Kaip pradėti medituoti reguliariai, jeigu kol kas nesigauna

„Tave jaudina ateitis? Statyk šiandieną. Tu gali pakeisti viską. Nederlingoje lygumoje išauginti kedrų mišką. Tačiau svarbu, kad tu ne konstruotum kedrus, o sodintum sėklas.“ – Antuan de Sent-Ekziuperi

Meditacijos tobulumas tame, kad ji gali duoti mums labai daug ką. Žinoma, iš mūsų reikalaujama suvokti praktiką, reguliariai ją atlikti ir turėti teisingą motyvaciją. Atrodo, viskas labai paprasta. Tačiau tai nevisai taip. Jeigu jūs jau bandėte užsiiminėti meditacija, tai, greičiausiai, spėjote įsitikinti, kad:

  • visų pirma, gali būti nelengva pasodinti save ir pradėti praktiką, nes aplinkui labai daug svarbių ir nelabai svarbių reikalų;
  • visų antra, net jeigu jums pavyko pradėti užsiėmimą, proto nuraminimas – neprastas dalykas, susijęs su daugeliu kliūčių.

Tačiau nusiminti neverta. Jeigu iškarto nepavyksta įveikti šių kliūčių, nereikia sakyti, kad meditacija – tai ne jūsų. Jeigu jūs iš karto atsisakytumėte gyvenime nuo to, kas jums nesigaudavo iš kelių kartų, galimai jūs taip ir nebūtumėte išmokę vaikščioti ir daryti dar daug ką.

Šiame straipsnyje mes išnagrinėsime kaip rasti savyje jėgų susitvarkyti su pirmu sunkumu: kai tiesiog nepavyksta sėsti ir pradėti užsiiminėti.

„Sunkumai gimdo žmoguje gebėjimus, būtinus sunkumų įveikimui. U. Fillips“

Kodėl atsiranda sunkumai meditacijoje

Iššūkiais, su kuriais mes galime susidurti užsiėmimo metu, galimos įvairios priežastys. Kai kurios iš jų akivaizdžios, kitos slepiasi mūsų poelgiuose arba praeities neveiklume. Pavyzdžiui, jeigu mes atsigulėme miegoti 2 valandą nakties, o atsibudome su žadintuvu 5, nebus nieko keisto tame, kad meditacijos sesijos metu mes pradėsime knapsėti nosimi. Iš kitos pusės, jeigu mes puikiai išsimiegame ir jaučiamės budrūs bet kokiuose užsiėmimuose, tačiau kai tik sėdame ant praktikos kilimėlio, po keleto minučių pradedame atsijunginėti, tai viskas ne taip akivaizdu.

Vienoje iš savo išmintingų dainų didingas praeities praktikas, Tibeto jogas Milarepa pasakė, kad apsnūdimas ir proto neramumai, kurie reguliariai atsiranda praktikoje, yra kvailų poelgių praeityje pasekmė; o tam, kad įveikti šią negatyvią tendenciją, būtina atlikti daugiau gerų poelgių, kaupti gerų poelgių (darbų) nuopelnus. Viena iš istorijų, atėjusi iki mūsų iš Budos laikų tai gerai iliustruoja. Pas Budą mokiniuose buvo broliai Pantaki. Vyresnis buvo labai protingas, o jaunesniam visiškai nepavykdavo prisiminti jokių pamokymų, nors ir labai stengėsi. Buda gebėdavo rasti reikalingus žodžius kiekvienam, nežiūrint į tai, kad parodytų esmę, jis paprašė jaunesnio brolio tiesiog šluoti grindis ir kartoti: „Šluodamas dulkes, išvalau purvus“, tai nesugebėjo prisiminti net šių žodžių. Tada Buda suprato, kad jam neužtenka gerų poelgių nuopelnų ir paprašė jo valyti kitų vienuolių sandalus. Jaunesnysis brolis Pantaki pradėjo uoliai atlikinėti Budos užduotį ir per tam tikrą laiką, pagaliau prisiminęs savo „mantrą“, pradėjo šluoti grindis ir kartoti: „Šluodamas dulkes, išvalau purvus“. O po kurio laiko suvokė, kad dulkės – tai aptemimas (neišmanymas), besislepiantis mūsų viduje ir praktikuodami mes gebame jo atsikratyti, pašalindami neišmanymo uždangą.

Dabar panagrinėkime ką daryti, jeigu jūs tiesiog negalite prieiti prie kilimėlio, rasdami sau daugybę kitų veiklų ir pasiteisinimų. Jums atrodo, kad rytoj arba kiek tolimesniame rytojuje viskas bus kitaip ir jūs būtinai rasite laiko savo pilname grafike, rasite vidinius resursus sukryžiuoti kojas ir panirti į asmeninį kvėpavimą.

Deja, tačiau labai dažnai planai taip ir lieka nerealizuotais planais dienotvarkės sąraše. Viena iš priežasčių tame, kad mes labai miglotai galime įsivaizduoti ateitį ir savo realias galimybes joje. Šiuolaikiniai tyrimai kalba apie tai, kad kai mes galvojame apie save dabartyje, tada pradedame įsivaizduoti būsimą „aš“, mes veikiame skirtingas smegenų dalis, lyg galvotumėme apie kitą žmogų. Tai duoda mums galimybę užkabinti ant savo ateities varianto skirtingas užduotis, darbus, kuriuos mes visada atidedame ant vėliau, tačiau iš esmės pervertinam jo galimybes. Juk jeigu jūs norite kažko išmokti ir kažką pakeisti savyje, reikia pradėti jau dabar!  Padėkite savo būsimajam „aš“ jau dabar.

Mūsų ateitis miglota. Galima nueiti pas būrėją ir pabandyti nustatyti ateitį su jos pagalba ar bus pas mus galimybė praktikuoti po metų, jeigu jūs pradėsite tai daryti dabar, Tačiau geriau įsiklausyti į išmintingąjį Milarepą, kuris pasakė: „Neaišku, kas bus rytoj: nauja diena ar naujas gyvenimas“ ir pradėk jau dabar. Tačiau kaip? Toliau mes panagrinėsime skirtingus būdus, kurie jums padės.

Teisinga motyvacija

Visų pirma būtina pamąstyti apie savo motyvaciją praktikai, nes nuo jos daugumoje priklausys sėkmė. Jeigu užsiėmimai jums tik mados klyksmas – tai atsiradę sunkumai gali jus lengvai atbaidyti.

Jeigu jūs atsakysite sau į klausimą: dėl ko jūs ruošiatės naudoti brangias savo gyvenimo minutes meditacijai, kas gali duoti suvokimo vystymąsi, vidinės ramybės ir harmonijos jums ir tiems, kas jus supa – tai būtinai padės rasti laiką stabilesniems ir reguliaresniems užsiėmimams. Kuo aukštesnę motyvaciją dėl savęs rasite, tuo lengviau bus praktikuoti. Pavyzdžiui, motyvacija „išmokti kontroliuoti savo emocijas ir protą, kad būti gebančiu padėti savo artimiesiems“ bus gerokai altruistiškesnė ir pakilesnė, nei noras „įrodyti draugams, kad jūs dvasingas žmogus“.

Motyvacija – tai praktikos pagrindas, kuris leis judėti išsirinktu keliu.

Pasistenkite skirti laiko, kad nustatytumėte savo motyvaciją. Ji gali su laiku keistis. Jeigu kol kas jūs ketinate praktikuoti meditaciją dėl vidinės ramybės, kad būtų mažiau raukšlių, tegul būna taip. Tačiau būtinai prisiminkite šį motyvą, kad padėti sau realizuoti tai, kas sugalvota ir prisiminkite apie tai kiekvienos sesijos metu. Tai padės susiderinti praktikai.

Galimai dėl jūsų motyvacija taps šie Dalai Lamos žodžiai:

„Kiekvieną dieną, kai tik jūs prabudote, pagalvokite: „Šiandieną man nusišypsojo laimė prabusti, aš gyvas, pas mane yra neįkainojamas žmogiškas gyvenimas ir aš nesiruošiu jo švaistyti tuščiai. Aš naudosiu visą savo energiją, kad vystyti save, atverti savo širdį kitiems žmonėms, siekti apsišviesti kitų gyvų būtybių labui. Aš galvosiu apie kitus tik gerai, neleisiu sau pykti arba galvoti blogai apie kažką, aš renkuosi būti naudingas žmonėms tiek, kiek galėsiu.“

Prioritetų išdėstymas

Sudėlioję planą dienai ir nurodę dienos užrašuose „meditacijos praktika nuo 9:30 iki 10:00“, mes galime lengvai atidėti ją vėliau, jeigu atsiras vienas iš milijono darbų. Juk tai viso labo meditacija. Tačiau jeigu jūs parašysite užrašuose, kad nuo 9:30 iki 10:00 pas jus susitikimas su Buda, atidedinėti jau bus nevisiškai korektiška.

Yra skubūs darbai, yra darbai svarbūs, o yra tiesiog nedidelės užduotys, kurios dažnai suvalgo didelę mūsų laiko dalį. Būnant dėl savęs vidiniu vadovu, mes turime palaipsniui išmokti tinkamai sudėlioti prioritetus. Juk išvystę koncentracijos įgūdį, mes geriau susitvarkysime su kitais darbais, daleisime mažiau klaidų, kas sutaupys mums daug jėgų ir laiko, nes nereikės jų taisyti. Gaunasi, kad meditacijos praktika – tai labai naudingas įnašas, kuris duos gerą procentą.

Realiai įvertinkime savo jėgas

Geriau mažiau, bet dažniai. Šis devizas labai dažnai tinka meditacijos praktikai. Reguliarumas – progreso pagrindas. Tačiau jeigu jūs statote prieš save „Heraklio“ (nepasiekiamus) tikslus, pavyzdžiui, kad medituosite po 1,5 valandos per dieną, tai jūsų protas išsigąs ir padarys viską kas įmanoma, kad pas jus tai nesigautų. Nestatykite prieš save maksimalių tikslų, pradėkite nuo realiai pasiekiamų. Priprasite prie jų, o toliau meditacijos laiką galima bus prailginti. Įveikę tam tikrą ribą, jūs galėsite padaryti proto raminimo praktiką savo geru įpročiu. Tačiau jeigu kažkokiu momentu jus pajausite, kad išsirinktas laikas tampa svoris, nesustabdykite užsiėmimų pilnai, tiesiog šiek tiek sumažinkite vieno priėjimo laiką.

Viso 10 minučių

Tai labai geras būdas pergudrauti savo protą. Pavyzdžiui, vietoj meditacijos jūs staiga užsinorėjote pavalgyti pyrago porciją. Tam, kad sustiprintumėte valios jėgą ir išlaikymą, kuris palaipsniui atsiranda, kaip bet koks raumuo ir vis tik atlikti tai, kas iš pradžių buvo sugalvota, pasistenkite paaiškinti savo protui, kad jūs sėsite medituoti viso labo 10 minučių, o po to laiko jūs su pasitenkinimu suvalgysite pyragą. Atrodo, 10 minučių – tai visai nedaug. Tačiau dažnai tai gali būti pakankama tam, kad įsitraukti į prioritetinę veiklą, prisiminti apie savo tikslų motyvacijas, tuo pačiu ir proto būsena spės pasikeisti. Galimai 10 minučių pavirs į 20. Nepasidavę šios akimirkos troškimui, jūs tapsite stipresni ir išmintingesni. Būsimasis „aš“ jumis didžiuosis. Svarbu prisiminti, kad netgi trumpas meditacijos atlikimas paleidžia vidinių pokyčių procesus. Reguliarūs, tegul ir netęstiniai užsiėmimai padės tapti dėmesingesniais ir priartėti prie to tikslo, kurį jūs prieš save statėte. Taigi, jeigu protas bando jus pergudrauti, sakydamas, kad laiko mažai, nėra ko ir pradėti, žinokite, kad tai nėra taip.

„Kai jums pasidaro labai sunku, visi atsisuka prieš jus ir atrodo, nėra jėgų kentėti nei vienos minutės daugiau, dėl nieko nesitraukite – būtent tokiais momentais įvyksta lūžio momentas kovoje.“ – Bičer Stou

Tinkama vieta praktikai

Pasistenkite rasti savo kambaryje vietos meditacijai. Tai nebūtinai turi būti atskiras kambarys: ne visi gali sau tai leisti. Išsirinkite kampelį, kuriame reguliariai užsiiminėsite. Jūs galite ten išdėlioti dalykus, kurie jus pakraus ir motyvuos. Palaipsniui tas kampelis taps jūsų asmenine jėgos vieta, kurioje atsidūrę, jūs jausite ramybę ir pasiruošimą laikinai palikti rūpesčius nes silpnumo momentu.

Neatidėkite praktikos vakarui

Galimybė kontroliuoti save arba valios jėgą, tampa silpnesnė vakare. Ji taip pat gali pavargti, kaip ranka, kuri šiandieną daug rašė. Ypatingai jeigu jūs kol kas nesuspėjote jos ištreniruoti. Kad nepaliktumėte sau šansų išvengti praktikos, skirkite laiką meditacijai ryte.

Įkvepiantys pavyzdžiui

Iki mūsų dienų atėjo daug istorijų apie praeities praktikus, kurie uoliai įveikdavo įvairius sunkumus dvasiniame kelyje. Iš tiesų jų kelias buvo daug labiau dygliuoti, o išbandymai stipriai pranokdavo esančią dilemą prieš mus: panirti eilinę valandą į internetą ar vis tik sėsti ir medituoti. Jiems buvo nelengva, tačiau jie susitvarkydavo. Tokių istorijų skaitymas įkvepia asmeniniams žygdarbiams. Tačiau užkrečiančius pavyzdžius galima rasti ne tik praeityje. Galimai, jūsų aplinkoje yra žmonės, kurie padės jums atsikelti nuo sofos ir užsiimti. O jeigu jų kol kas nėra, pasistenkite rasti tokius draugus ir padaryti juos savo gyvenimo dalimi. Tada Internetas gali tapti jūsų pagalbininku, juk nebūtina, kad jūsų įkvepėjai gyventų su jumis viename mieste.

Ką tai man duos

Jeigu jums reikalingi svarūs argumentai, jums pasisekė. Neurobiologai suspėjo atlikti didelį kiekį tyrimų ir sukaupti pakankamą kiekį įrodymų to, kad meditacija gerina gyvenimo kokybę.

Galvoju, jums bus įdomu sužinoti, kad pati meditacija iš savęs yra valios jėgos treniruočių instrumentas. Medituodami, jūs vystote ne tik įgūdį, tačiau ir įgūdį kontroliuoti save, susitelkti, gebėti reaguoti į stresines situacijas, meditacijos metu didėja pilkosios medžiagos kiekis smegenyse priekinėje žievėje ir kitose smegenų zonose, kurios atsakingos už savęs pažinimą, padeda mums priimti tinkamus sprendimus, išeidami iš mūsų globalių prioritetų ir tikslų, išvengdami trumpalaikių pagundų. Tai yra, jeigu pas jus yra žalingi ir nukreipiantys įpročiai, kurie trukdo jums judėti išsirinktu keliu, meditacijos praktika padės jums palaipsniui su jais susitvarkyti. Jums bus lengviau atsisakyti nuo 10-ties „Mahabharatos“ serijų peržiūrų, kurias jūs žiūrite neatsiplėšdami, arba nuo tų pačių 10 sausainių.

Netikite? Tada būtinai patikrinkite asmenine patirtimi!

Išvardintas rekomendacijas daugumoje galima naudoti įvairioms gyvenimiškoms užduotims,. Kurioms kol kas neužtenka laiko.

Meditacijos subtilybės rusų kalba. Jakov Fišman

Straipsnio autorė: Aliona Černyšova

Straipsnis išverstas iš tinklapio oum.ru

Originalus straipsnis rusų kalba