Šri jantra: reikšmė ir aprašymas

Šri jantra – gilus sakralinis vedinės kultūros simbolis. Jis atspindi Deivę Lalitą, Tripura Sundari arba Dieviškąją motiną. Jos geometrinis atvaizdas, pagražintas susipynusiais trikampiais, ratais, kvadratais, pripildytais gilia prasme, atspindi Visatos mikrokosmą. Pagrindinis meditacijos į jantrą efektas – pasaulio vienovės suvokimas, jo daugybę lygmenų (išmatavimų), išlaisvinimas nuo dualaus suvokimo. Jantrą naudoja koncentracijai ir proto nuraminimui, vidinio pasaulio ir išorinės erdvės harmonizavimui1, 2.
Šri jantra: reikšmė
Žodis „jantra” sudarytas iš dviejų dalių: šaknis „jam”, kuris reiškia ‘palaikyti objekto arba suvokimo esmę’, ir sufikso „tra” ‘instrumentas, priemonė’. Gaunasi „jantra” galima išversti, kaip ‘instrumentas objekto arba suvokimo palaikymui’. Kita reikšmė – supančioti, apriboti, t.y. jantra – pančiai, proto kontrolė, tam tikras palaikymas kelyje.
Jantros – atvaizdai, sudaryti iš sudėtingų elementų kombinacijų: ratų, kvadratų, trikampių, spalvinių raštų. Jantros, sudarytos iš senovinių sakralinės geometrijos principų, jose sudėta daugialypė induizmo simbolika. Kiekvienas atvaizdas atspindi tam tikrą energiją, harmonizuoja jos pasireiškimus.
Terminas „šri” verčiamas, kaip ‘turtai, gerovinis3. Gaunasi, meditacija į Šri čakrą – gerovinis būdas supančioti protą ir susilieti su švaria aukščiausia energija4.
Koncentracijos į Šri čakrą ypatumus, sudarymo principus ir detalius paaiškinimus galima rasti keletame vedinių šaltinių – „Saundarjalahari”, „Kamakala–vilase”, „Tantraradža–tantra”.
Šri jantra atspindi kosmosą, Visatos sandarą („Bhairavajamala–tantra”) ir vienu metu žmogiško kūno sandaros principus („Kamakala–vilasa”). Jantra – begalinis Deivės energijos šaltinis, o koncentracija į Šri jantrą – tai dvasinė kelionė, kur kiekvienas žingsnis priartina žmogų prie esmė, prie tikrojo savęs, kiekvienas etapas išveda už jo apriboto egzistavimo rėmų.

Šri jantros sandara ir simbolizmas
Šri jantros simboliai sudaryti gile sakraline prasme. Devyni persipynę trikampiai sudaro atvaizdo pagrindą ir simbolizuoja vyriškos ir moteriškos dieviškosios pradžios vienovę. Penki lygiašoniai trikampiai, nukreipti viršūnėmis žemyn, reiškia kūrimo energiją, Šakti energiją.
Jie susiję su žmogiško kūno sandara ir tuo pačiu reiškia:
• penkis pirminius elementus,
• penkis jutimo organus ir juos atitinkančius jutimus (regėjimą, lietimą, uodimą, skonį, klausą),
• penkis veikimo organus (kojos, rankos, lytiniai organai, burna, anusas).
Keturi trikampiai, nukreipti viršūnėmis į viršų – griovimo energija, Šivos energija, pasireiškianti kaip manas (protas), buddhi (aukštesnysis protas), ahamkara (ego), čitta (sąmonė). Iš susipynusių pagrindinių trikampių susidaro dar keturiasdešimt trys mažesni, tarp jų galima išskirti keletą simbolinių grupių, jie atspindi įvairias savybes ir energijas.
Keturiolika išorinių trikampių, nukreipti viršūnėmis į ratą iš lotoso žiedlapių, vadinami Čaturdašar, čakra, kurią jie atspindi, atneša laimę.
Dešimt trikampių Čaturdašara viduje vadinami Bahirdašar. Nukrepta į Bahirdašar meditacija leidžia praktikui apmąstyti savo egzistavimą, išreikšti didelį sąmoningumą per pranos valdymą.
Tuomet eina Antardašar arba dar dešimt trikampių, esančių Bahirdašare. Ši grupė sutampa su indrijomis – penkiais veikimo organais ir penkiais jutimo organais. Koncentracija į Antardašar leidžia įgauti indrijų kontrolę, ramybę santykyje į išorinius dirgiklius.
Viduje Antardašar yra čakra Aštar, kuri pašalina nuo ligų – aštuoni trikampiai, atspindintys aštuonias ugnies energijas.
Devintas trikampis navadvara–čakroje yra Trikom (vidinis trikampis), ši čakra asocijuojama su žmogaus kūnu. Trikon – tai ne kas kita, kaip Bindu spindėjimas (centrinis jantros taškas).
Bindu – švari sąmonė, koncentruojantis į ją, praktikas gali pasiekti susiliejimą su Aukščiausiaja sąmone. Bindu ir Trikon atspindi Šivos ir Šakti energijos susivienijimą. Jeigu čakra, esanti Trikone, suteikia siddhi, tai Bindu – čakra, suteikianti pilną būties suvokimą ir susiliejimą su Dieviškuoju.
Trikampiai apsupti aštuoniais lotoso žiedlapiais. Kiekvienas valdo sąmonės veikimą, atspindi perėjimą nuo grynai fizinio egzistavimo prie gerokai prašvitusios būties.
Tuomet eina ratas iš šešiolikos lotoso žiedlapių arba čakra, padedanti pasiekti nustatytus tikslus. Kiekvienas atskiras žiedlapis susijęs su konkrečiu egzistavimo aspektu, įskaitant dešimt suvokimo ir veikimo organų, taip pat penkis pirminius elementus.
Šešiolika žiedlapių pristato protą, kuris integruoja ir interpretuoja informaciją iš šešių šaltinių. Šis lotoso ratas simbolizuoja išorinį pasaulį ir tai, kaip žmonės sąveikauja su jais.
Kiti simboliai – trys koncentriniai ratai, reiškiantys praeitį, dabartį ir ateitį arba tris būsenas – kūrimą, išsaugojimą ir ištirpimą. Ratai taip pat gali simbolizuoti Dievų triadą – Brahmą, Višnu ir Šivą.
Šri jantra atspindi kelią nuo fizinio į dvasinį, atvaizduodama dvasinio augimo arba evoliucijos koncepciją. Ji skatina ieškotoją judėti už materialaus pasaulio ribų, per psichinę į absoliučią sferą, realizuojant dvasinį kelią į nušvitimą.
Atvaizdą užbaigia kvadratas su vartais į keturias pasaulio puses (Bhupur), atspindi dešimt siddhų. Jie simbolizuoja subtilios ir materialios energijos susivienijimą, kurie yra vartai nuo išorinio į vidinį.
Tantraradža–tantroje jantros simboliai išskirstomi į tris grupes:
1. Kūrimas – kvadratas su vartais į keturias pasaulio puses, ratai iš šešiolikos ir aštuonių žiedlapių.
2. Išsaugojimas – Čaturdašar, Bahirdašar, Antardašar.
3. Išsisklaidymas – Antar, Trikon, Bindu4.

Šri jantra interjere
Pagal Vastu ir Feng–šui, korektiškas jantros atvaizdo pastatymas padeda harmonizuoti aplinkos energiją. Ją verta padėti švarioje erdvėje veidu į rytus, širdies arba akių lygyje. Dėl erdvės korekcijos verta kreiptis į specialistus.
Asmeninėje praktikoje rinkitės vietą pagal vidinį pojūtį, įprastai jantrą stato tvarkingoje, tylioje patalpoje, kuri padeda nuraminti protą arba erdvėje, kur praleidžiama daugiausiai laiko, kuri labiausiai primena apie dvasinę praktiką. Pagrindinis teigiamas jantros poveikio faktorius, bus pagarbi, sąmoninga, reguliari praktika.
Meditacija į Šri jantrą ir teigiami efektai
Meditacija į Šri jantrą gali atrodyti tokiu būdu:
1. Ramioje, tylioje vietoje padėkite atvaizdą akių lygyje.
2. Prisėskite į bet kokią prieinamą padėtį su sukryžiuotomis kojomis, pasitempkite viršugalviu.
3. Pažiūrėkite į Šri jantrą, dėmesingai pažiūrėkite į jos ornamentus.
4. Tuomet primerkite akis, išsaugodami jantros atvaizdą vidiniame ekrane ir vienu metu sukoncentruokite dėmesį į kvėpavimo procesą.
5. Kurį laiką laikykite šią koncentraciją.
6. Tuomet švelniai išsklaidykite atvaizdą sąmonėje, lėtai atmerkite akis.
Tyrimai patvirtina, meditacija į Šri jantrą padeda nuraminti protą ir pagerinti koncentraciją5. Pati Šri jantra giliau panardina praktiką į procesą. Ji maksimaliai veikia įvairius neuronų spalvų ir formų detektorius, tuo pačiu daro poveikį psichofizinei žmogaus būsenai.
Medituojant į atvaizdą pastebimas kairiojo smegenų pusrutulio sulėtėjimas ir dešiniojo aktyvavimas. Tai leidžia matyti visą pasaulį visoje įvairovėje, laisvoje nuo įprastų šablonų.
Šri jantra padeda vystytis dvasiniame kelyje, padeda žmogui atsikratyti aptemimų, pasiekti švarią sąmonės būseną. Ji tarnauja kaip galingas instrumentas praktiko energijos lygio ir kokybės pakėlimui, harmonizuoja fizinį ir dvasinį gyvenimo aspektą.
Autorė: Anna Firsova
Originalus šaltinis: OUM.RU