Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Vegetarizmas. Filosofija ir rūšių įvairovė

Kaip pradėti medituoti

Dvasinis mokytojas - kas tai?

Jama ir Nijama. Nuo ko prasideda joga?

Kuo skiriasi Surya ir Čandra Namaskar

Vienos dienos badavimas su vandeniu: taisyklės

Jogos mokytojų kursai

Jogos praktika esant venų varikozei

Šiame straipsnyje mes panagrinėsime venų varikozės atsiradimo priežastis ir jogos rekomendacijos šio susirgimo profilaktikai, situacijos gerinimui.

Kas yra venų varikozė

Venų varikozė – liga, paplitęs susirgimas, kuris pasireiškia venų kraujagyslių deformacija ir veninių klapanų darbo sutrikimu, kas priveda prie pablogėjusio veninio kraujo tekėjimo.

Vystantis venų varikozei, galimos pasekmės

  • Kraujagyslių sienelių struktūros pokyčiai – jos ištempimas, kas turi negrįžtamas pasekmes.
  • Kraujo tekėjimo pokyčiai – jo sulėtėjimas arba netvarkingas tekėjimas. Sulėtėjus kraujo tėkmei, jis gali tirštėti, kas gali privesti prie trombų atsiradimo.
  • Bendras medžiagų apykaitos pablogėjimas maitinant organus ir audinius.

Kaip įvyksta veninio kraujo grįžimas

Arterinis kraujas neša audiniams deguonį ir grįžta į širdį per venas „užsipilti iš naujo“. Širdies susitraukimų metu sukuriamas spaudimas, kuris judina kraują. Šis spaudimas tolstant nuo širdies silpsta, kas sunkina veninio kraujo grįžimą. Žemės trauka savo ruožtu taip pat sunkina kraujo kelią nuo galūnių atgal. Mūsų organizme yra sukurti keletas instrumentų, kad kraujas atliktų didelį kraujo apytakos ratą:

  • venose yra specialūs klapanai, kurie atsidaro kraujo kelyje į širdies pusę ir neleidžia jai atgal tekėti. Klapanų sistema labiausiai išsivysčiusi kojose, nes ten kraujui tenka įveikti maksimalų žemės gravitacijos jėgos pasipriešinimą.
  • Skeleto raumenys, kurie veikdami spaudžia venas ir stumia kraują į viršų, funkcionuodami kaip siurbliai. Tokiu būdu kiekvienas žingsnis padeda nukreipti veninį kraują į širdį.
  • Krūtinė ląstos prisispaudimas įkvėpimo fazėje. Kai mes įkvepiame, širdies ląsta išsiplečia, spaudimas krūtinės srityje sumažėja, jo dėka veninis kraujas lengviau nukreipiamas į mažesnio spaudimo sritį.

Veninė liga gali vystytis ten, kur yra venos. Labiausiai paplitusios varikozės formos:

  • varikozinis apatinių galūnių venų išsiplėtimas – vienas iš dažniausiai diagnozuojamų susirgimo formų.
  • Varikozinė mažojo dubens liga. Ši forma taip pat labai paplitusi, tačiau atsiranda gerokai rečiau, nes pastebima gerokai mažiau, nei kojų varikozė.
  • Hemorojus – venų išsiplėtimas, supantis tiesiąją žarną ir išangę.

Venų varikozės atsiradimo priežastys

  • Genetiškas polinkis, kuris pasireiškia tam tikra audinių sandara, kuri formuoja išorines venų ir klapanų sieneles. Tai yra, jeigu pas tėvą ir motiną pasireiškusi varikozė, tai didelė tikimybę, kad suaugęs tam turės polinkį ir vaikas. Todėl jeigu šeimoje yra buvę venų varikozės atvejų – tai rimta priežastis susimąstyti apie jo profilaktiką.
  • Apkūnumas. Per didelis svoris apsunkina veninio kraujo grįžimą.
  • Mažai judantis gyvenimo būdas. Veiklos, kurios numato ilgą sėdėjimą ir, ypatingai, ilgą stovėjimą. Šiuo atveju, ilgai būnant nejudamose padėtyse neveikia raumenų mechanizmai, kurie yra vieni iš pagrindinių veninio kraujo apytakos instrumentai.
  • Endokrininis faktorius. Hormoniniai pokyčiai ir pažeidimai gali daryti stiprią įtaką audinių ir raumenų, esančių aplinkui venas, sluoksniui. Neigiamą poveikį veninio kraujo apytakai gali daryti hormoninė terapija, hormoninių kontraceptikų vartojimas. Menstruacinio ciklo fazėje pas moteris įvyksta progesterono lygio padidėjimas ir jungiamoji kraujagyslės sienelės dalis tampa vis labiau elastinga. Nėštumo metu taip pat įvyksta hormoninio fono pokyčiai, kas gali padėti vystytis varikozei.
  • Vidurių užkietėjimas, kurio metu įvyksta žarnyno talpos padidėjimas, priveda prie mechaniško kraujo apsunkinimo venose.
  • Natūralūs ir dirbtiniai veniniai susispaudimai, kurie trukdo įprastam veninio kraujo grįžimui. Pavyzdžiui, įprotis sėdėti koja ant kojos (natūralus užspaudimas), kietos kojinių, apatinių gumos (dirbtinis užspaudimas).
  • Reguliarus intensyvus krūvis kilnojant sunkumus ir įsitempimas, kaip pas sunkiasvorius atletus. Tai didina apkrovą venoms ir jų klapanams.

Rekomendacijos esant venų varikozei

Jeigu venos deformavosi, grąžinti joms prieš tai buvusią būklę praktiškai neįmanoma. Tačiau korektiška jogos praktika, atsižvelgiant į šią ypatybę, gali padėti sustabdyti tolesnį susirgimo vystymąsi ir pagerinti gyvenimo kokybę. Žemiau nurodytos rekomendacijos taip pat padės ir varikozės profilaktikai:

  • reguliariai įtraukti į praktiką sąnarių gimnastiką kojoms – sulenkimus ir palenkimus pėdose, keliuose, dubenyje.
  • Dinamiška praktika su dažnais perėjimais iš padėties į padėtį. Tai padeda aktyviau dirbti raumenims.
  • Perverstos padėtys, kuriose dubuo ir kojos yra aukščiau širdies lygio, kad palengvinti veninį grįžimą, pavyzdžiui Sarvangasana, Viparita karani, Širšasana. Jeigu šios asanos kol kas nėra įsisavintos arba sunku laikyti jas kelias minutes, tai galima pakeisti jas gerokai paprastesne padėtimi. Atsigulkite ant nugaros (sėdmenys šalia sienos), padėkite po dubenimi pakilimą – pagalvę arba bolsterį (joginę plytą), o kojas nukreipkite į viršų, remdamiesi kojomis į sieną. Perverstas padėtis rekomenduojama atlikti po keletą minučių, keletą kartų per dieną.
  • Įtraukite į praktiką pratimus, kurie padeda vystytis blauzdos raumenų jėgai ir lankstumui. Pavyzdžiui, iš stovimos padėties atlikti minkštus perėjimus ant pėdų pirštų, pakeliant pėdas nuo žemės įkvėpimo metu, minkštai leidžiant pėdas su iškvėpimu. Po keleto priėjimų atlikti pėdų fiksaciją 3-5 kvėpavimams. Toliau nuleisti pėdas ant žemės, padėti po pėdos pirštais susuktą pledą ir remiantis į jį pėda taip, kad jaustųsi galinė blauzdos dalis.
  • Dinamiškas šaknies užrakto – mula-bandhos Jo atlikimui ritmingai sutraukite ir atpalaiduokite dubens dugno raumenis nuo 30 sekundžių. Galima daryti keletą priėjimų.
  • Kvėpavimo rėžimas praktikos metu – Udžai įkvėpimo metu.
  • Padėčių ir pratimų atlikimas su klubų sąnariais, kad pagerinti kraujo apytaką mažojo dubens srityje.
  • Reguliarus pilvo srities pratimų atlikimas – udijana-bandha, agnisara-krija, nauli.
  • Jeigu yra polinkis kūprintis, bus vertingas darbas su krūtinės ląstos dalimi ir pečiais. Tai padės labiau įtraukti krūtinės sritį įkvėpimo metu ir išplėsti šonkaulius.

Galima taikyti keletą iš nurodytų technikų, kad sustiprinti efektą. Pavyzdžiui, atlikti dinamiškus sąnarių pratimus pėdoms perverstose padėtyse.

Dėmesio! Duotos rekomendacijos netinka esant sunkiam venų varikozės ligos variantui, su didele tromboembolijos tikimybe, o taip pat esant aštriam tromboflebitui. Renkantis pratimus praktikai būtina žinoti kontraindikacijas, kurios gali atsirasti atsižvelgiant į kitus turimus susirgimus.

Venų varikozės kontraindikacijos jogos praktikoje

Technikos, kurias būtina pašalinti arba apriboti, priklausomai nuo susirgimo lygio:

  • ilga stovinčios pozos fiksacija, nes būtent tuo momentu prasčiau dirba galūnių raumenys, kas priveda prie to, kad arterinis kraujo srautas tęsiasi, o veninio kraujo grįžimas apsunksta.
  • Ilga padėčių fiksacija, kurios padidina vidinį pilvo spaudimą, pavyzdžiui, Ardha navasana, Šalabhasana. Galima vietoj statinio varianto atlikti dinamiką. Taip pat reikia kompensuoti spaudimą į pilvo sritį sulaikant šakninį užraktą mulą-bandhą.
  • Ilga sėdimų padėčių fiksacija, kuri sudaro kliūtį veninio kraujo grįžimui – Padmasana, Virasana, Vadžrasana, Gomukhasana. Stipriai pasireiškusiai ir progresuojančiai varikozės formai meditacijos praktiką geriau atlikti ant kėdės.
  • Kvėpavimo technikos atlikimas iškvepiant.
  • Kvėpavimo technikų atlikimas su aktyviu iškvėpimu, pavyzdžiui Kapalabhati ir Bhastrika.
  • Ilga perverstų padėčių fiksacija, jeigu kalba eina apie veninio kraujo grįžimą iš galvos smegenų dalies.

Bendros rekomendacijos esant venų varikozei

  1. Rekomenduojama vengti kūno perkaitimo. Atsargiai žiūrėti į ilgą buvimą saulėje, saunoje ir karštoje pirtyje.
  2. Rinktis patogų apavą, kuris nespaudžia pėdų.
  3. Jeigu jūsų darbas numato ilgą sėdėjimą arba stovėjimą vietoje, skirkite kiekvieną valandą keletą minučių, kad padaryti keletą pratimų kojoms: pasukite pėdas, padarykite keletą minkštų prisėdimų, prasieikite.
  4. Naudokite kompresinį trikotažą. Ypatingai tai aktualu didelių apkrovų metu, pavyzdžiui, skrydžių metu, kai tenka būti ilgą laiką ant kojų.
  5. Nerekomenduojamas vakuminis ir stiprus anticeliulitinis masažas, nes jis gali išprovokuoti kraujagyslių pažeidimus.
  6. Būtina sekti mitybą, dirbti su virškinimo sistemos gerinimu, kad išvengti vidurių užkietėjimo ir viršsvorio atsiradimo.
  7. Sapno metu galima po kojomis dėti nedidelę pagalvę.

Būkite dėmesingi savo sveikatai, juk profilaktika geriau, nei ligų gydymas!

Vaizdo įrašas. Joga esant venų varikozei. Aliona Černyšova (rusų kalba)

Straipsnio autorė: Aliona Černyšova

Straipsnis išverstas iš tinklapio oum.ru

Originalus straipsnis rusų kalba