Sukšma Vjajama (Sukshma Vyayama)
Tam, kad išsiaiškinti kas yra Sukšma Vjajama, kaip teisingai ją atlikti ir kokius rezultatus ji suteikia, iš pradžių išsiaiškinkime šių žodžių derinio reikšmę. Žodžio sukšma reikšmė (sanskr. sukshma) – plonas (subtilus), švelnus. Vjajama (sanskr. vyayama) – pratimas, kuris taip pat verčiamas, kaip pradirbinėti, ištempinėti ir mankštinti.
Pradėdami daryti jogos asanas, mes susiduriame su tuo, kad daugelis nesuprantamų sanskrito pavadinimų turi atitinkamą alternatyvą rusų kalboje – „Virabhadrasana 3” pavirsta į „lastočka”, „Sarvangasana” į visiems žinomą nuo vaikystės „žvakę, berželį”. Pagal analogiją Sukšma Vjajamą galima būtų pavadinti sąnarių gimnastika. Toks supaprastinimas nevisai korektiškas, nes praktikos eigoje įtraukiamas darbas su kvėpavimu, dėmesio fiksacija – drišti, valomosios praktikos – krijos, pradirbamas ne tik fizinis, tačiau ir energetinis žmogaus kūnas.
Vjajamos praktika plačiai paplitusi Indijoje. Jeigu sekti įvairių jogos mokyklų tradicijas – praktiškai kiekviena iš jų siūlo savo pratimų sistemos variantus, kad paruošti kūną gerokai sudėtingesniems. Sukšma Vjajama Dhirendra Brahmačari tradicijoje nėra vienintelis vjajamos kompleksas, kaip kai kurie galvoja. Pavyzdžiui, 1956 metais Madrase (dabartinis Čenajus) buvo publikuota knyga Ajara (S. S. Aiyar) „Yoga Vyayama Vidya”, kuri taip pat paaiškina praktikos esmę. Tačiau Sukšma Vjajama Dhirendra Brahmačari tradicijoje galima pavadinti viena iš pačių pilniausių, o taip pat žinomiausių pasaulyje.
Geriausiu būdu vjajamos esmę charakterizuoja pratimų pavadinimas, iš kurių jis sudarytas: vikAsaka (sanskr. vikAsaka) – atvėrimas, išsiplėtimas, įgilinimas. Vikasaka – tai skirtingų kūno dalių pradirbimas, blokų ir užsispaudimų nuėmimas, kurie daro įtaką tiek fizinei, tiek ir psichinei būsenai. Pavadinimai taip ir nurodo pradirbamą sritį: kūno dalys, čakros, marmos (ypatingi energetiniai taškai). Pavyzdžiui, kaphoni-šakti-vikasaka – atvėrimas, alkūnės jėgos pagerinimas. Šiuo atveju jėga – tai kompleksinis suvokimas, reiškiantis jėgą, ištvermę, paslankumą ir lankstumą.
Sukšma Vjajama: pratimai
Sukšma Vjajamos pratimai gali būti atliekami kaip atskira savarankiška praktika pusantros-dvi valandas, leidžianti pradirbti visą kūną arba kaip apšilimas, kuris padeda sušildyti raumenis ir sąnarius prieš asanų atlikimą ir padaro hatha-jogos užsiėmimą gerokai efektyvesniu. Jogos-terapeutai taip pat deramai įvertino Sukšma Vjajamos naudą ir galimybes ir įtraukia atskirus jos elementus į pratimų nuoseklumą.
Šio komplekso unikalumas tame, kad jis saugus nuo traumų ir prieinamas visiškai įvairioms žmonių kategorijoms – ir jauniems, ir pagyvenusiems. Nežiūrint į paprastumą, pratimai labai efektyvūs ir tinka tiek sveikiems, tiek ir sergantiems Jeigu žmogaus sveikata neleidžia atlikti asanų, tai jis pilnai gali apsiriboti arba pradėti nuo reguliarios „Sukšma vjajamos”, kuri palaipsniui padės jam atsikratyti nuo daugelio ligų. „Sukšma-vjajama” – puikus kompleksas ir pradedantiems, kurie su jo pagalba paruošia save gerokai sudėtingesnėms technikoms ir seniai praktikuojantiems jogą, kurie galės padidinti savo praktikos efektyvumą.
Tam, kad motyvuoti save reguliariai praktikai, Sukšma Vjajama reziumuoja teigiamus šios sistemos efektus:
• pašalina užsispaudimus ir blokus raumenyse, sustiprina juos,
• vysto raiščių elastingumą,
• padidina bendrą kūno paslankumą, daro jį lanksčiu ir plastišku,
• vysto koordinaciją ir pusiausvyrą,
• pagerina kraujotaką ir medžiagų apykaitos procesus,
• sustiprina imunitetą,
• harmonizuoja organizmą,
• padidina gyvybinį plaučių tūrį,
• padidina praktikuojančio ištvermę,
• padeda išvalyti subtilius kanalus (nadi),
• aktyvuoja energetinių centrų (čakrų) darbą,
• paruošia gerokai sudėtingesnių asanų ir pranajamų atlikimui.
Šiek tiek istorijos. Pasekime matomą Sukšma Vjajamos paramparą (sanskr. parampara – nuo Mokytojo mokiniui perduodama mokymo grandinė. Tiesiogiai verčiant iš sanskrito žodis parampara reiškia „nepertraukiama perdavimo grandinė”). Paramparos sistemoje tos pačios (nekeičiamos) žinios perduodamos iš kartos į kartą). Deja, dėl pakankamo informacijos kiekio trūkumo, mums nepavyks rasti šios tradicijos šaltinio.
Žinių sistemą apie Sukšma Vjajamą, iki tol nežinomą vakaruose, išplatino vienas iš gerai žinomų šiuolaikinės Indijos jogos meistrų, Dhirendra Brahmačari (1925-1994). Pašventinimą į Sukšma Vjajamos techniką jis gavo nuo Mahariši Kartikėjos, Indijos pranašo ir šventojo jogo, kuris buvo jo Mokytoju. Štai ką rašo Dhirendra Brahmačari savo knygos įžangoje „Yoga-Sukshma-Vyayama” apie brangų Guru: „Aš lenkiausi ir lenkiuosi savo mokytojui, didingiausiam tarp jogų… Didingas pranašas ir šventasis Šri Mahariši Kartikeja gimė labai gerbiamoje ir žinomoje brahmanų šeimoje… Jis buvo įvaldęs stulbinančius gebėjimus ir turėjo supratimą praktiškai apie viską, kas buvo po Saule. Gilūs pažinimai daro jį unikaliu žmogiško charakterio žinovų, jų galimybių ir gebėjimų…”. Nuo Mahariši Kartikejadž Dhirendra Brahmačari gavo ir nurodyma platinti žinias apie Sukšma Vjajamą. Neįkainojamas Dhirendra Brahmačari nuopelnas yra tame, kad jam pavyko akumuliuoti žinias patogioje foroje, padaryti jas prieinamas ir suprantamas plačiai auditorijai. Knyga „Yoga-Sukshma-Vyayama” tapo viena iš pirmų išleistų SSSR knygų apie jogą. Įdomus faktas iš Dhirendros Brahmačari biografijos yra tai, kad 1960 metais Svami Brahmačari atvyko į SSSR kaip ekspertas, kai sovietų mokslininkai norėjo ištyrinėti kai kurias jogos technikas jų panaudojimui ruošiant kosmonautus.
Šiuolaikiniai Sukšma Vjajamos tradicijos palaikytojai yra Dhirendra Brahmačari mokiniai – Bal Mukund Singh (Indija) ir Reinhard Gammenthaler (Šveicarija).
Dhirendra Brahmačari mokykloje didelis dėmesys skiriamas valomosioms technikoms, krijoms (šatkarmoms), tarp jų – kundžala (žarnyno išvalymas), įvairios neti rūšys (nosiaryklės valymas), kvėpavimas kapalabhati. Nuoseklumas ir krijos technikos atlikimas detaliai aprašytas knygoje „Yoga-Sukshma-Vyayama”.
Kiekvieną konkretų komplekso judesį lydi įkvėpimas arba iškvėpimas. Daug atliekama kvėpavimo užlaikymo, ant kurio atliekami vieni arba kiti judesiai, kas sustiprina treniruočių efektą. Taip pat aktyviai naudojamas bhastrikos kvėpavimas, kurį vadina kalvio dumplės, tai priskiriama prana-vjajamai – paruošiamosioms praktikoms pranajamai ir yra labai naudingos tiek fiziologiniame, tiek ir energetiniame lygyje. Atskiriems pratimams atitinka tam tikras dėmesio koncentracijos kryptingumas – drišti, kas pritraukia energiją į tą vietą kūne, į kurią nukreipta sąmonė.
Visus Sukšma Vjajamos pratimus verta atlikti tolygiai ir svarbiausia – sąmoningai. Atlikimo sunkumas reguliuojamas vieno judesio pakartojimo kiekiu, o taip pat laiku būnant konkrečioje pozoje.
Dėl palaipsniško pratimų atlikimo, visas kūnas pradirbamas nuosekliai ir kompleksiškai. Pagrindinė judėjimo iš apačios į viršų schema (aprašyta knygoje) – nuo galvos iki pėdų per visas kūno dalis. Gali būti naudojami ir kiti metodai, tokie, kaip periferija į centrą.
Be Sukšma Vjajamos pratimų atskirai išskiriama Sthula Vjajama. Sthula – tankus, grubus arba galingo poveikio pratimai, einantys kaip papildymas prie Sukšma Vjajamų sekų ir darantys didelį galingą tiesioginį poveikį organiniam kūnui. Tokios vjajamos rekomenduojamos paruoštiems praktikams.
Reziumuojant, jogos praktika leidžia mums pradirbti fizinį ir energetinį kūną ir, kaip gyventi sąmoningą ir efektyvų gyvenimą, judant pirmyn (o ne trypčiojant vietoj arba leistis žemyn).
Egzistuoja didelis kiekis įvairių asmeninio tobulėjimo metodikų ir technikų, belieka tik išsirinkti tą, kuri Jums artimesnė ir reguliariai praktikuoti. Galbūt Jūs išsirinksite sau būtent Sukšma Vjajamą.
Om!
Atsisiųsti Dhirendra Brahmačari knygą jūs galite mūsų bibliotekoje
Vaizdo įrašas. Jogos praktika. Dinaminis kompleksas (rusų kalba)