Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Meditacijos pagrindai. Ką pageidautina žinoti

Kas yra klasikinė joga

Kaip prisiminti praėjusius gyvenimus

Kaip teisingai kvėpuoti. Kvėpavimo technikos

Produktai organizmo valymui

Prakriti ir vikriti: savybės ir skirtumai

ajurveda-vata-pitta-kapha-trys-konstitucijos-tipai

Pasak Pančamahabhutos, viskas visatoje, įskaitant žmogų, sudaryta iš penkių didingų elementų: eteris, oras, ugnis, vanduo, žemė. Žmoguje šie elementai saveikauja ir pasireiškia, kaip gyvybinė jėga (doša): vata, pitta, kapha. Visos trys došos yra žmoguje, tačiau pasireiškia įvairiame kiekyje, būtent došų santykis žmoguje sudaro prakriti ir vikriti suvokimą.

Prakriti arba ajurvedos konstitucija – pažodiniame vertime reiškia „ta, kuri buvo sukurta pirmoji”, t.y. žmogaus prakriti uždedama pastojimo momentu ir iki jo gimimo. Došų santykiui daro tėvų būsena pastojimo metu (jų prakriti ir vikriti), jų paveldimumas, tautybė, gimimo vieta, kaip ir gimusio žmogaus sielos karma. Juk žmogaus sveikata būtina tam, kad realizuoti karmines užduotis, nes prakriti arba išlaisvina sielą nuo kūno problemų, arba atvirkščiai padaro į gerokai labiau pažeidžiamu, kad žmogaus siela galėtų praeiti būtinus išbandymus.

Vikriti verčiamas, kaip „antrinė prigimtis”, t.y. došų balansas, kuris gaunamas gyvybinės žmogaus veiklos procese. Vikriti daro įtaką fiziniai, psichiniai ir dvasiniai žmogaus gyvenimo aspektai: mityba, buvimo vieta, darbas, santykis su draugais ir artimaisiais, taip pat dvasinės žmogaus būties suvokimas ir pasaulėžiūra. Kitais žodžiais, vikriti – tai tam tikras došų derinys, kurį žmogus turi dabartiniu metu, kuris kyla iš jo pirminio santykio – prakriti.

Galima pasakyti, kad prakriti – tai tam tikras karminis došų balansas, suteiktas žmogui, o vikriti – tai nukrypimas nuo šio balanso, dėl nesveiko žmogaus gyvenimo būdo, t.y. došų disbalanso.

Kokie būna prakriti ir vikriti

Kaip buvo aprašyta aukščiau, prakriti ir vikriti – tai došų derinys (vata, pitta ir kapha), atitinkamai išskiria 10 pagrindinių konstituinių prakriti tipų:

• ekadoša – vata, pitta arba kapha,
• dvidoša – vata–pitta/pitta–vata, vata–apha/kapha–vata ir pitta–kapha/kapha–pitta,
• samadoša – vata–pitta–kapha.

Vikriti suskaičiuojama tiek, kiek žmonių gyvena žemėje Visos vikriti variacijos įtraukiamos į sistemą:

• samsara kšaja arba kopa – dvi padidintos arba sumažintos došos,
• sannipata kšaja arba kopa – trys padidėjusios arba sumažėjusios došos,
• ekadoša kšaja arba kopa – viena doša padidinta arba sumažinta.

Sumažėjimas arba padidėjimas gali būti įvairiais kiekiais, tokiu būdu pas kiekvieną žmogų absoliučiai unikali vikriti.

Kam žinoti savo prakriti ir vikriti

Gali pasirodyti, kad žinoti savo prakriti nebūtina, nes tai tam tikra pradinė konstanta, o būtina susikoncentruoti į savo vikriti, nes būtent ji rodo aktualius nukrypimus, tačiau tai ne taip! Būtina žinoti tiek savo prakriti, tiek ir vikriti.

Prakriti suteikia mums informaciją apie žmogaus polinkius valdyti energijas, vata, pitta ir kaphos jėgas. Pavyzdžiui, vata–pitta žmogaus konstitucija kalba apie tai, kad jo kūne dominuoja šios jėgos, o reiškia, jis turi polinkį vatos ir pottos došų susirgimams. Žinant tai, mes galime kontroliuoti savo gyvenimo būdą taip, kad došos neišeitų iš pusiausvyros ir nesukurtų vikriti.

Tai žinoma idealus variantas, tačiau net jeigu žmogus sužinojo savo prakriti brandžiame amžiuje ir pas jį nėra paūmėjusių ligų, pirma ką jis gali pradėti daryti – tai pereiti į mitybą ir gyvenimo būdą, kurį rekomenduoja jo konstitucija. Rezultate jis gali subalansuoti savo vikriti ir apsaugoti save nuo rimtų problemų, kurios gali kilti ateityje dėl jo prakriti neharmoningo gyvenimo būdo.

Tokiu būdu prakriti žinios suteikia pagrindą, ant kurios bus statoma žmogaus sveikata.

Vikriti parodo žmogui, ant kiek jo negatyvūs polinkiai pablogino jo sveikatos būklę. Kitais žodžiais, ant kiek viskas užleista. Pavyzdžiui, jeigu kapha–tipo žmogus pataikaus savo polinkiams ir inertiškumui, depresijai ir pilnumui, tai vietoj to, kad laikytis palaikytų rekomendacijų prakriti, jam teks is daugiau aktyviai didinti kitas došas, mažinti kaphą, taip pat kovoti su tokio gyvenimo rezultate kilusiomis ligomis.

T.y. objektyvus savo vikriti suvokimas nustatys sveikatinimo metodus ir jų intensyvumą.

Galima padaryti akivaizdžias išvadas, kad žmogui svarbu žinoti tiek savo prakriti, tiek ir savo vikriti. Po ko verta atvesti į balansą vikriti numatant prakriti. Jeigu žmogui tai pavyks, jis gali pradėti dirbti su prakriti, kad pasiektų samadošų pusiausvyrą – geriausi došų balansą. Ko isiems ir linkiu!

Dėkoju už dėmesį, Namaskar!

Autorius: Andrejus Zaharovas

Originalus aprašymas