Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

10 dienų online meditacijos kursas pradedantiems spalio 1-10 dienomis

Rudens sezono hatha jogos užsiėmimai prasideda nuo rugsėjo 7

Vegetarizmas. Filosofija ir rūšių įvairovė

Kaip pradėti medituoti

Dvasinis mokytojas - kas tai?

Jama ir Nijama. Nuo ko prasideda joga?

Kuo skiriasi Surya ir Čandra Namaskar

Vienos dienos badavimas su vandeniu: taisyklės

Jogos mokytojų kursai

Dopamininis badavimas. Lūkestis ir realybė

Dopamininis badavimas. Lūkestis ir realybė

Prisiminkite, kaip jūs jaučiatės šventės, ar džiugaus įvykio išvakarėse, kaip su nekantrumu laukiate svarbaus momento. Iš tikrųjų šią euforiją sukelia toks hormonas – dopaminas. Ne veltui internetą užliejo „lūkesčio ir realybės“ stiliaus vaizdeliai. To priežastis – per didelis dopamino kiekis, kuris atsako už lūkestį. Po to, kai tikslas pasiektas į darbą įsijungia hormonas endorfinas (realybė). Esmė tame, kad šie hormonai glaudžiai susiję, ir kuo daugiau gaminasi dopamino, tuo mažiau galvos smegenų neuronai pagamins endorfino. Todėl lūkesčiai taip dažnai nepasiteisina.

Paskutiniu metu interneto platybėse galima sutikti užuominų apie dopamininio badavimo naudą. Daugumoje Kalifornijoje esančių firmų netgi galima gauti išeiginę dieną, skirtą dopamininiam badavimui. Kas tai per badavimas, pasistengsime išsiaiškinti.

Dopamininis badavimas: prie ko jis priveda?

Prieš pradedant badavimą, reikia nuodugniau išsiaiškinti, kas tai yra dopaminas ir iš kur jis atsiranda. Dopaminas – tai taip vadinamasis pasitenkinimo hormonas, neuromediatorius, kurį gamina tarpinėse smegenyse esantis pagumburis (hipotalamas). Jis dar vadinamas laimės hormonu, bet tai ne visai teisinga. Už laimės pojūtį labiau atsako endorfinas ir serotonimas, o dopaminas išsiskiria prieš juos. Galima sakyti, kad mes jaučiame dopamino poveikį, kai su džiaugsmu atliekame kokią nors užduotį, su įkvėpimu siekiame tikslo, mėgaujamės pergale. .Dopaminas priverčia mus nesėdėti vietoje, o tobulėti ir būti efektyviu.

Bet šiuolaikinė realybė tiesiog privertė mus „gaminti“ dopaminą didžiuliais kiekiais. Skanus maistas, pramogos, kino filmai, alkoholis ir kiti malonumai skatina per didelį dopamino išsiskyrimą, o tai sukelia depresiją, menkos savivertės pojūtį, agresiją ir priklausomybes.

Dopamininis badavimas Silicio slėnyje

Kalifornijos universiteto San Franciske klinikinės psichiatrijos profesorius Kameronas Sepa išpopuliarino dopamininį badavimą ir jo metodiką paskelbė verslo socialininiame tinkle Linkedln. 2019 m. jis pasiūlė Silicio slėnio darbuotojams naudotis ištobulinta dopamininio badavimo sistema 2.0, kaip galimybe atverti savo potencialą ir susigrąžinti gyvenimo skonį, o taip pat padidinti darbingumą, tuo sukeldamas mokslininkų ir verslininkų susidomėjimą.

Sepos metodas yra gana lojalus, bet pakankamai efektyvus. Reikia tik kažkurį laiką atsisakyti nuo šių malonumų:

  • socialinių tinklų, interneto ir bendravimo telefonu;
  • skanaus maisto (saldaus, riebaus, kepto);
  • alkoholio, cigarečių, nikotino, narkotinių medžiagų ir kavos;
  • „šopingo“;
  • intymaus artumo;
  • ekstremalių sporto šakų, sukeliančių adrenalino išsiskyrimą;
  • virtualių žaidimų, televizoriaus, kino filmų, serialų ir TV šou žiūrėjimo.

Vaizdo įrašas. Mistiškas protas.

Nedraudžiama skaityti, mokytis ir bendrauti gyvai, pasivaikščioti ir sportuoti, kurti, naudoti saviraiškos priemones, savanoriauti ir užsiimti socialine veikla.

Dopamininio badavimo rūšys

Galimos dvi badavimo versijos. Klasikinis badavimas – tai visiškas stimuliatorių atsisakymas, ir dalinis, kurio metu galima rinktis, kada ir kokius apribojimus taikyti.

Taip pat yra du badavimo režimai:

1 Pertraukiamas. Dienos bėgyje žmogus atsisako stimuliatorių tam tikram  laikui ir gali daryti pertraukas nuo 5 iki 30 minučių. Pavyzdžiui, nustatyti taisyklę naudotis telefonu tik mažą laiko tarpą per pietų pertrauką.

2   Ilgalaikis badavimas. Nuo vienos dienos ir ilgiau.

Metodo sumanytojas pataria palaipsniui pereiti prie ilgesnių intervalų. Po badavimo su pertraukomis įsisavinimo pradėti badauti visą dieną, po to dvi išeigines dienas per mėnesį, vėliau pradėti savaitės trukmės dopamininį badavimą.

Kam reikia dopamininio badavimo?

Jums reikia išbandyti dopamininį badavimą, jeigu jūs:

  • esate nuolatinio streso ir įtampos būsenoje;
  • esate impulsyvūs, emocionaliai išsibalansavę ir agresyvūs;
  • jaučiate apatiją ir nepasitenkinimą;
  • esate nuo kažko priklausomi ir norite to atsisakyti;
  • kenčiate nuo nemigos;
  • atidėliojate darbus ir užsiimate nereikalinga veikla, kad pateisinti tokį atidėliojimą ir negalite tvarkytis su savo laiku.

Dopamininis badavimas labai primena tą saikingumo kelią, kuriuo stengiasi eiti jogai, vadovaudamiesi jamos ir nijamos principais.

Yra daugybė būdų pradėti dopamininį badavimą. Vienas iš pačių efektyviausių yra vipasana, kai mes stengiamės atsiriboti nuo išorinių įspūdžių keletą dienų ir pasinerti gilyn į save.

Naujumo ir džiaugsmo jausmą galima greitai susigrąžinti, reikia tik padaryti trumpalaikę dopamininę pertrauką ir produktyvumas greitai sugrįš.

Vaizdo įrašas. Sąmonės paslaptys. Dievas neuronuose.

Straipsnį išvertė Asta Laurinaitienė

Straipsnis išverstas iš tinklapio oum.ru

Originalus straipsnis rusų kalba