Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

10 dienų online meditacijos kursas pradedantiems spalio 1-10 dienomis

Rudens sezono hatha jogos užsiėmimai prasideda nuo rugsėjo 7

Vegetarizmas. Filosofija ir rūšių įvairovė

Kaip pradėti medituoti

Dvasinis mokytojas - kas tai?

Jama ir Nijama. Nuo ko prasideda joga?

Kuo skiriasi Surya ir Čandra Namaskar

Vienos dienos badavimas su vandeniu: taisyklės

Jogos mokytojų kursai

Kvėpavimo sulaikymas: kame jo paslaptis

Šiame straipsnyje mes papasakosime apie tai, kas yra kvėpavimo sulaikymas (Kumbhaka), kokia jos paskirtis ir kokią įtaką ji turi fizinei, psichinei ir dvasinei žmogaus būsenai.

Kvėpavimo sulaikymo nauda

Kvėpavimo sulaikymas palankiai veikia organizmą todėl, kad laikino kvėpavimo sustojimo proceso metu organizmas turi galimybę paskirstyti sukauptą energiją po visus kūno organus. Čia mes kalbame apie ypatingą energijos rūšį – Praną. Ši sąvoka atkeliavo iš jogos praktikos ir dar nėra ištirta šiuolaikinės medicinos, bet tai nereiškia, kad tokia energija neegzistuoja. Reiškinio neištirtumas tik sako apie tai, kad šiame išsivystymo etape, kuriame yra mūsų dienų mokslas, mes dar nepasiekėme to lygio, kad galėtume įvertinti ir išstudijuoti sudėtingesnius fenomenus negu tie, kurie gali būti ištirti empyriniais metodais.

Kas yra Prana

Prana – tai pagrindinė energija, iš kurios viskas sudaryta. Tai, kad žmonės mintyse sieja šią energiją su kvėpavimo procesu – neatsitiktinumas, nes prisotinimas Prana vyksta jo dėka, bet reikia suprasti, kad organizmo prisotinimas Prana, tai nėra jo prisotinimas deguonimi. Prana patenka į mus ne tik kvėpavimo takais, bet ir per odą ir akis. Pranos esmės supaprastinimas iki dujų apykaitos proceso būtų didelis kosminės energijos neįvertinimas.

Įkvėpimo ir iškvėpimo metu su deguonimi ir kitomis cheminėmis medžiagomis mes gauname tą energijos tipą, be kurio neįmanoma gyventi. Norint vaizdingai pailiustruoti integralią Pranos įtaką žmogui, prisiminkite save biure, kuriame yra įjungtas kondicionierius. Oras švarus ir jo kiekis pakankamas, temperatūra optimali, viskas lyg ir gerai, bet… Yra vienas „bet“. Kodėl daugeliui žmonių kartais taip norisi išeiti „prasivėdinti“, pakvėpuoti grynu oru? Ar tik ne dėl deguonies bado? Aišku, ne. O2 yra, bet Pranos nėra. Štai ir norisi mums išeiti ir įkvėpti pilna krūtine.

Kvėpavimo sulaikymo nauda organizmui

Be trumpo įvado, paaiškinančio apie Pranos energiją, nebūtų pagrindo pradėti kalbą apie kvėpavimo sulaikymą, nes pati sulaikymo nauda yra ta, kad įkvėpimo procese absorbuota Prana sulaikymo metu pasiskirsto po organizmą. Čia į darbą įsijungia praktikuojančiojo mentaliniai procesai, jo ištreniruotas sąmoningumas, kuris padės jam išlikti susikoncentravus kvėpavimo sulaikymų praktikos metu ir minčių pastanga nusiųsti Pranos energiją į tas organizmo dalis, kurioms jos labiausiai reikia.

Kokią naudą organizmas gauna per kvėpavimo sulaikymo praktiką – Kumbhaką

  • Vyksta intensyvus viso organizmo valymosi procesas.
  • Kraujas pritekėjęs į širdį ir plaučius aprūpina organizmą deguonimi.
  • O2 perėjimas iš alveolių į kraują tampa efektyvesnis.
  • Dujų apykaitos procesų suintensyvėjimas.
  • CO2 koncentracija padidėja. Organizmas gauna signalą apie tai, kad reikalingas O2, tokiu būdu jo įsisavinimas pagerėja. Tai ne paradoksas, o dėsnis. Esmė tame, kad O2 stygius nėra signalas organizmui, kad reikia subalansuoti šių dviejų dujų sudėtį organizme. Tik jeigu CO2 koncentracija padidėja, organizmas gauna komandą dujų apykaitos proceso tęsimui – taip vyksta jo prisotinimas O2.
  • Laikinas kraujo reakcijos „parūgštėjimas“, įvykęs dėl CO2 kiekio padidėjimo sąlygoja lengvą deguonies atidavimą organizmui.

Kas vyksta sulaikius kvėpavimą

Įkvėpus ir sulaikius kvėpavimą aktyvuojasi vidinių procesų veikla. Egzistuoja dvi kvėpavimo rūšys: išorinis ir vidinis. Įkvėpimas ir iškvėpimas tiesiogiai atsako už pirmąją kvėpavimo rūšį, būtiną nervų sistemos veiklai, o antrasis atsako už visas ląsteles organizme. Būtent kvėpavimo sulaikymas aktyvuoja ląstelių kvėpavimą, kuriam skiriama mažiau dėmesio, o tai skatina fizinio kūno senėjimą ir organizmo sistemų vidinio darbo disbalansą. Nėra reikalo aiškinti, kad ląstelinio kvėpavimo nepakankamumas yra patologijų išsivystymo priežastis.

Kvėpavimo sulaikymas iškvėpus

Kvėpavimo sulaikymas iškvėpus yra žymiai svarbesnis negu sulaikymas įkvėpus, jį ir atlikti sudėtingiau ir pagal laiką jį pavyksta išlaikyti trumpiau, negu kvėpavimo sulaikymą įkvėpus. Nuo ko priklauso laiko parametras lengva suprasti, jeigu prisiminsime, kad po įkvėpimo deguonies dar yra plaučiuose, todėl vyksta dujų apykaitos procesai, organizmas dar nejaučia žymesnio O2 trūkumo. O kvėpavimo sulaikymo iškvėpus metu oro plaučiuose daugiau nėra, kraujas prisipildo CO2 ir signalizuoja organizmui apie tai, kad reikia O2. Todėl mums sunkiau sulaikyti kvėpavimą iškvėpus.

Bet būtent kvėpavimo sulaikymo trukmė iškvėpus yra puikus bendros organizmo būklės indikatorius. Jeigu ramybės būsenoje, esant tuščiam skrandžiui ir stuburui esant teisingoje padėtyje (turi būti tiesus) kvėpavimo sulaikymas iškvėpus neviršija 40 sekundžių, tai jūsų organizme ne viskas taip gerai, kaip to norėtųsi. Būtų idealu, jei galėtumėte sulaikyti kvėpavimą iškvėpus nors 40 sekundžių, o geriau dar ilgiau.

Ką duoda kvėpavimo sulaikymas iškvėpus

Jeigu jūs galite sulaikyti kvėpavimą iškvėpus, kad ir 40 sekundžių, tai jūsų organizmas yra puikios formos, anglies dvideginio lygis yra reikiamame lygyje. Priminsime, kad gyvybiškai svarbu, kad šis lygis nebūtų žemesnis nei 6-7 % todėl, kad CO2 atsako už metabolinius procesus organizme ir aminorūgščių sintezę, jis yra kraujagysles plečianti priemonė ir puikus raminamasis.

Nuo to kokiame santykyje yra deguonis ir anglies dvideginis, priklauso psichologinė būsena. Kvėpavimo sulaikymo metu yra stimuliuojama nervo klajoklio veikla, kuris atsako už kvėpavimo organus, virškinimą, širdies ir kraujagyslių veiklą.

Skirtingai nuo simpatinės nervų sistemos, kuri aktyvuoja organizmą, nervas klajoklis ramina širdies ritmą ir retina pulsą, bet taip pat jis palankiai veikia virškinimo sistemos veiklą, padidėja seilių ir prakaito išsiskyrimas. Tai rodo, kad organizme vyrauja Jan procesas. Jis susijęs su šilumos išsiskyrimu. Neatsitiktinai, kai jūs pradėsite praktikuoti pranajamą su Kumbhaka iškvėpus, tada netgi vėsiame kambaryje jums bus šilta. Tai organizmo reakcija, susijusi su nervo klajoklio aktyvavimu.

Kaip pailginti kvėpavimo sulaikymą

Tam, kad pailginti kvėpavimo sulaikymą galima pradėti praktikuoti pranajamą. Ši technika skirta atlikti kvėpavimo kontrolę ir valdymą. Ji įeina į aštuonių pakopų jogos sistemą ir seka po asanų praktikos. Prieš pradedant pranajamos praktiką, atlikite asanų kompleksą stuburui. Tai labai svarbu. Daugelis pradedančiųjų dažnai nežino apie tai, kaip svarbu paruošti stuburą prieš kvėpavimo pratimų praktiką, nes kvėpavimo procesas susijęs su nugaros smegenimis.

Reikia ne tik atlikinėti pranajamą teisingoje pozoje – Padmasanoje, arba Sidhasanoje, bet ir paruošti praktikai patį stuburą. Priminsime, kad energetiniai kanalai Ida, Pingala ir Sušumna yra išsidėstę išilgai stuburo. Atlikę asanas, jūs taip pat aktyvuojate Pranos tėkmę nadi kanalais, tame tarpe trimis pačiais svarbiausiais.

„Įkvėpkite – ir Dievas įsileis jus pas save, sulaikykite įkvėpimą – ir Dievas pasiliks su jumis. Iškvėpkite – ir jūs įsileisite Dievą pas save, sulaikykite iškvėpimą – ir jūs susiliesite su juo“.

Krišnamačarja

Pratimai kvėpavimo sulaikymui

Po to, kai jūs pasiruošėte, galima atlikinėti pranajamas. Pradžiai geriau išsirinkti paprastesnes pranajamas, tokias kaip Samavritti arba „kvadratinį“ kvėpavimą ir Anulomą Vilomą. Pradžioje galima neatlikinėti kvėpavimo sulaikymo iškvėpus ir atlikinėti tik Kumbhaką įkvėpus. Tai leis jums pasiruošti sudėtingesnėms pranajamoms, o vėliau jūs galėsite pasunkinti jų atlikimą, darant abi Kumbhakas – įkvėpus ir iškvėpus.

Iš kitų pranajamų galima pridėti Vilomą ir Udžai, Surya Bhedana ir Čandra Bhedana pranajamas. Sulaikius kvėpavimą geriau orientuotis į klasikinę proporciją 1:4:2 (1 – tai įkvėpimas, 4 – kvėpavimo sulaikymas, 2 – iškvėpimas). Skaičiavimo vienetu gali būti pulso tvinksniai arba žingsniai, jeigu atliekate pranajamą eidami.

Prieš atliekant pranajamas su Kumbhaka, geriau parengti plaučius praktikai, ,,praventiliuoti“ juos Bhastrikos, ar į ją panašios pranajamos pagalba.

Kam reikalingas kvėpavimo sulaikymas pranajamoje

Kumbhakos vaidmuo pranajamoje yra svarbus tuo, kad padidina, nukreipia ir paskirsto organizme įkvėpimo metu gautą Praną. Neatsitiktinai jogai rekomenduoja atlikinėti pranajamas pozose sėdint ant grindų – tokiu būdu jūs nukreipiate Pranos tėkmę iš apatinių centrų į viršutinius. Jūs sąmoningai reguliuojate Pranos tėkmę efektyviau, neleidžiant jai nusėsti ir užsistovėti žemutinėse čakrose.

Pranos energijos pasiskirstymas

Dabar, kai energija sukaupta viršutinėse dalyse, jūsų sąmonė pradeda veikti kitaip. Neatsitiktinai praktikuojantys pranajamą pastebi, kaip keičiasi jų gyvenimo interesai. Dvasinė sfera suaktyvėjusi, todėl tai, kas anksčiau atrodytų abstraktu, neturinčiu ryšio su realiu gyvenimu, pradeda atrodyti kitaip – dabar tai iš tikrųjų jus domina, o visa tai dėl to, kad pasikeitė jūsų gyvenimo ir jo vertybių supratimas. Jeigu praeityje jūsų sąmonė centravosi trijų apatinių čakrų srityje, tai po kvėpavimo sulaikymo praktikos jūs pastebėjote pakitimus jūsų psichologinėje būsenoje ir gyvenimo vertybėse.

Šis efektas įvyko dar ir dėl tuo pat metu atliekamos meditacijos praktikos. Kai jūs koncentruojatės į kvėpavimą ir sąveikaujate su Prana, jūsų smegenys veikia efektyviau. Atsiveria neišnaudotos galimybės. Tai dar ne siddhos, bet netgi tokie nedideli pasikeitimai atskleis jums, kaip mes neįvertiname savo galimybių manydami, kad analitiniu būdu įgytos žinios yra vienintelė patikima atrama gyvenime.

Jūs suprasite, kad žmogus gali pasikliauti ne tik logika, bet ir tuo kas vadinama tiesioginiu žinojimu. Palaipsniui jis taps jums vis labiau prieinamas. Svarbiausia – praktikuokite ir viskas ateis savo laiku. Bet nepersistenkite praktikoje, eksploatuodami vien tik valios faktorių. Tegul jums kvėpavimo stebėjimas ir mokymasis teisingai atlikinėti Kumbhaką kels susidomėjimą. Mylėkite tai, kuo užsiimate.

Ką duoda kvėpavimo sulaikymas

Kvėpavimo sulaikymu pagrįsta pranajamų praktika. Jeigu jo nebūtų, tai iš pranajamos liktų tik kvėpavimo pratimai, skirti ritmingam kvėpavimui ir plaučių ventiliacijai. Pranajama nustotų egzistuoti, nes Kumbhakos esmė – kvėpavimo sulaikymas.

Kvėpavimo sulaikymų metu organizme aktyvuojasi visi procesai: fiziologiniai, psichiniai, o taip pat energetiniai.

Teisingai atliekamas kvėpavimo sulaikymas – tas, kurio metu praktikuojantysis padidina Pranos kiekį ir paskirsto ją po organizmą. Jo sąmonė nukreipta ir sukoncentruota į šį procesą, tokiu būdu, vienu metu jis praktikuoja įsisąmonintą kryptingą dėmesingumą, kuris yra vienas iš meditacijos formų. Likusios mintys palieka protą, praktikuojančiąjam nelieka nieko, išskyrus kvėpavimo procesą.

Prisisminkite išmintį, kurią pasakė Buda: „Protas – tai viskas: Jūs tampate tuo, apie ką galvojate“. Tapkite pačiu Kvėpavimu ir Prana, tada jūs atrasite save. Jie – gyvybės šaltinis kūnui ir sielai.

Vaizdo įrašas. Pranajamų esmė ir jų poveikis žmogaus gyvenimui. Andrejus Verba

 

Straipsnį išvertė Asta Laurinaitienė

Straipsnis išverstas iš tinklapio oum.ru

Originalus straipsnis rusų kalba