Hatha Joga. Jogos pagrindai.

Pakeisk save ir pasaulis aplinkui pasikeis

Jogos mokytojų kursai

Išleista nauja knyga Jogos Abėcėlė

Dvasinės praktikos. Panagrinėsime kai kurias iš jų

Gydantys mantra-jogos garsai

Šatkarmos: kaip išsivalyti organizmą su hatha-jogos technikų pagalba

Brahma-Muhurta - geriausias laikas prabudimui

Joga per mėnesines

Meditacija prieš miegą

Athayoganushasanam. – Patandžali

Meditacija prieš miegą atnešą naudą tiek fiziniam kūnui (padeda jam atsipalaiduoti), tiek dvasinei žmogaus būsenai. Meditacija nuraminą ir subalansuoja psichiką, pašalina dienos eigoje sukauptą negatyvą, kad ryte žmogus emociniame ir dvasiniame plane galėtų pradėti naują dieną nuo švaraus lapo. Šiame straipsnyje mes trumpai papasakosime apie tai, kam reikalinga meditacija ir kokias jos rūšis geriausia praktikuoti prieš miegą.

Meditacija prieš miegą: jogos užsiėmimas

Kas yra meditacija? Meditacija – tai ir yra joga. Užsiiminėdami meditacija, jūs praktikuojate jogą! Nustebę, galvojote, kad meditacija – tai ne joga, o tai meditacija? Jūs teisingai galvojate, tačiau jogos mokyme yra vieta ir meditacijai ir ji ten užima ne paskutinę vietą: dhyanos praktika – pasiruošimas samadhi, vientisumo būsenai su Absoliutu – tai yra ne kas kita, kaip meditacija.

Prisiminkite, kad joga sudaryta iš aštuonių dalių, o ne iš vienos, kaip dažnai manoma, asocijuojant žodį „joga“ su asanomis. Asanos – tai tik vienas iš jogos praktikos mokymo aspektų. Per asanas jūs ruošiatės meditatyvinėmis praktikoms ir pranajamai, kuri savo ruožtu taip pat meditacija, naudojanti kontrolę koncentruojant kvėpavimą tam, kad koncentracijos į kvėpavimo metu panirti į savo ego ištirpimą, tačiau apie tai mes pakalbėsime vėliau. O dabar grįžkime prie to, nuo ko pradėjome – prie jogos ir apie tai, ką rašo pats Patandžalis, šio mokymo tėvas-įkūrėjas. Jis, būdamas praktiku, vienu metu paaiškino savo mokymą teoriškai, davė jam aprašymą joga-sutrose, iš kurių pirma sutra prasideda žodžiais „Athayoganushasanam“, kas gali būti išversta kaip „dabar prasidės jogos mokymas“, kur atha reiškia „dabar“, yoga – „jogos mokslas“, anushasanam – „disciplina arba taisyklių rinkinys“.

Jūs tik pažiūrėkite, išanalizuokite sutrų pradžią: „dabar prasidės jogos mokymas“, arba „jogos disciplinos suvokimas“. „Dabar“ – tai tas žodis, apie kurį nenutrūkstamai kalba visi dvasiniai mokytojai ir jie visiškai pagrįstai pabrėžia jo svarbą, nes dabartiniame momente glūdi jėga ir tuo momentu mes pradedame suvokti jogą. Per praktiką ir kūno, proto discipliną, mes suvokiame save ir pasaulį, nes negalima pažinti pasaulio nepažinus savęs. Būtent tada, kai jūs ateinate prie vienybės su savimi, jūs iš tiesų suvokiate kitus. Dėl jūsų žodis apie visko esančių vienybę (vienį) nustoja būti tiesiog gražia pasakyta fraze, kuri dažnai skamba dvasiniuose seminaruose be jokio praktinio patvirtinimo.

Per jogos praktiką, meditacijos įsisavinimą, dabartinio momento jėga pagaliau jum atsivers, nes jūs išmoksite būti vienumoje ir nenuobodžiauti. Juk tuomet kodėl, kada mes esame vienumoje, pas mus galvoje sukasi daugybė minčių? Tai įvyksta dėl mūsų nemokėjimo būti vienatvėje, dabartinėje vienatvėje, kai netgi mintys negali palaikyti mums kompanijos. Baisu atsidurti vienumoje su tuštuma? Gerai, kad jūs drąsiai sau prisipažįstate tai. Daugeliui žmonių baisu, nes jie niekada gyvenime nebuvo patyrę nieko panašaus. Tačiau vieną kartą atsidūrę šioje tuštumoje, jūs jau niekada nebijosite ir suprasite, kad nėra nei vienatvės, nei nuobodulio. Tai viso labo mūsų proto atsikalbinėjimas, kad vėl priversti jį kažkuo užsiimti, įtemptai galvoti, pasilikti esamos logikos rėmuose ir nepriimti galimybės pasiekti ramybę (santaiką), atlikus kvantinį sąmonės šuolį.

Jūs suvoksite, kad per meditaciją jūs prieinate prie tikrosios proto laisvės, laisvės nuo mąstymo proceso, kurį taip sunku sustabdyti. Argi jūs laisvi, pastoviai be paliavos galvodami – tegul ir apie smulkmenas, tačiau jūsų protas pastoviai apkrautas kažkokių minčių judėjimu? Tai negali būti laisvė. Jūs minčių proceso spastuse. Meditacijos praktikoje jūs sužinosite, kas šioje vietoje ir dabartiniame momente yra tikroji dvasinė laisvė. Todėl, kartodami paskui Patandžalį „Ata joganušasanam“, dabar mes pradedam jogos studijavimą per jos aspektą – meditaciją prieš miegą.

Geriausia meditacija prieš miegą

Atsižvelgiant į tai, kad tik per meditaciją žmogus daro atradimus, prieina prie esmės suvokimo, reikia sąmoningai ją praktikuoti. Galimai, didieji mokslininkai ir išradėjai, poetai ir muzikantai darė tai nesąmoningai, sukurdami savo kūrinius ir atlikdami atradimus tuo momentu, kai ant jų nusileidžia malonė, ką mes vadiname kaip geniali idėja. Jie buvo meditacijos būsenoje.

Visiškai nebūtina sėdėti lotoso Pozoje, padmasanoje, sudėjus rankų pirštus į džniana mudrą ant kelių. Buvimas meditacijos būsenoje gali būti spontaniškas. Jūs, greičiausiai, tai esate patyrę, kai jums atrodo, kad laikas sustojo, tačiau jūs tai suvokėte ne tuo momentu, o vėliau, kai jau išėjote iš šios keistos būsenos ir, atsisukę atgal suvokėte, kad įvyko kažkas neįprasto. Tai būsena, kuri nusakoma tuo, kad minčių srautas sustabdytas ir jūsų protas tampa švarus. Tuomet jame yra erdvė kažko iš esmės didingo suvokimui. Kai puodelis perpildytas, į jį neįmanoma nieko pripilti – tai visiems žinomas aforizmas. Jums reikia ištuštinti puodelį nuo praeities patirčių ir idėjų tam,  kad pripildyti jį naujomis esmėmis.

Geriausia meditacija prieš miega bus kontroliuojamas kvėpavimas (sąmoningo dėmesingumo praktika) arba joga-nidra. Apie ją bus papasakota sekančioje skiltyje. Meditacija prieš miegą atneša didelę naudą protui ir kūnui, ji padeda:

  • nusiraminti,
  • atpalaiduoti organizmą,
  • pasiruošti miegui,
  • išvalyti mintis,
  • suvokti savo esamą būseną,
  • pajausti ryšį su aukštesniuoju „Aš“.

Meditacija prieš miegą: nusiraminimas ir geriausios meditacijos nakčiai

Sąmoninga meditacija ir perėjimas į proto tuštumos būseną, jo pirmapradę tuštumą – tai ta būsena, kuri pasiekiama ilgą laiką atliekant praktikas. Neįmanoma pasiekti labai gerų rezultatų klausantis meditacijos muzikos. Ją galima paklausyti, tačiau tai tik pasiruošimo procesas gerokai rimtesniam praktikos etapui. Muzika padeda nuraminti nervus, sulėtinti vidinius ritmus, tačiau meditacijos proceso tikslas yra gerokai gilesnis nei tik fizinis ir psichologinis poilsis.

Kalba eina apie pilną sąmonės ištirpimą Vienyje, Absoliute, Visatoje. Galima tai pavadinti kaip norite, esmė nuo to nesikeičia – jūs ir visata tampate viena visuma, tačiau tam, kad tai įvyktų, reikia reguliariai praktikuoti meditaciją.

Viena iš geriausių meditacijos prieš miegą praktikų bus joga-nidra – ji taip ir vadinasi – „joga sapnui“ todėl, kad ją netgi rekomenduoja atlikti prieš ateinantį miegą ir tai duos pilnavertį miegą ir sąmoningą užmigimo procesą, užkertant kelią „įkritimui“ į sapną. Praktikuojantys šį meditacijos tipą prieš miegą suveda savo atsiliepimus tame, kad pagal jų asmeninį požiūrį, jų sapnas tampa gilesnis, jie atsibunda žvalūs, o laikas, paskirtas pačiam miegui, reikšmingai sutrumpėja. Gaunasi, kad miego kokybė tik nugali. Tuo pačiu laikas miegui yra sutaupomas.

Tai tik matomi ir paviršutiniai efektai atliekant joga-nidrą prieš miegą. Kiti paslėpti nuo akių, tačiau jų galia slypi tame, kad meditacijos proceso metu jūs randate raktą į savo pasąmonę. Panyrant į meditaciją prieš miegą, tačiau neduodant smegenims pereiti į gilių teta-ritmų darbą, atitinkančių miegą, jūs pasiliekate sąmoningi. Tuo metu jūsų juslių organai atjungti: jie nereaguoja į išorinius dirgiklius, tuo pačiu netrukdo procesui, kad pasiekti pasąmonę.

Išsilaisvinimas nuo kompleksų, sukauptų pasąmonėje, blokų nuėmimas – yra tai, ko siekia psichoterapijos procesas, tačiau tam nueina ilgi daugelio valandų seansai, atvedantys prie vidutiniškų rezultatų, nes dažnai psichologas negeba atverti problemos, dirbdamas su klientu tik sąmonės lygyje. Joga-nidroje procesas nukreiptas į tiesioginį kreipimąsi pasąmonėn be tarpininkų, todėl rezultatai stulbinantys.

Tie, kas vieną kartą pajautė nors vieno bloko nuėmimo efektą supras, apie kokią lengvumo būseną čia eina kalba. Su joga-nidros pagalba patekimas į pasąmonės gilumą atidarytas ir daugybė psichologinio tipo problemų gali būti savarankiškai išspręstos per trumpą laiką.

Pranajama ir meditacija tam, kad užmigti

Vis dėlto joga-nidra ne vienintelis meditacijos instrumentas, kad užmigti. Labai veiksmingas įrankis gali būti vakare prieš miegą atliekamos tam tikros raminančios pranajamos. Pats susitelkimas į kvėpavimo procesą jau ramina ir sulėtina fiziologinius organizmo ritmus.

Koncentracija į įkvėpimą ir iškvėpimą nuramina protą, jo minčių aktyvumas sumažėja, tuo pat metu mintys nustoja pildyti galvą. Didelis meditacijos pliusas, naudojant pranajamą kaip koncentracijos instrumentą tame, kad nereikia sąmoningai kontroliuoti minčių proceso, sekant mintis, duodant joms nusiraminti. Gaudant pauzės akimirką (tylą, erdvę) tarp vienos ir kitos minties atsiradimo – patekimas į šią akimirką (tylą, erdvę) ir yra medituojančiojo tikslas.

Su meditacijos pagalba, kur pagrindinis instrumentas yra pranajama, pašalinių minčių pradžioje nėra, nes jūs pilnai koncentruojatės į kvėpavimą ir stebite tik jį. Kol jūs iš tiesų tai darote, jokių kitų minčių pas jus atsirasti negali. Kai tik jūs išsiblaškote, jūs iš karto pastebėsite, kad kažkokia mintis įsėlino į sąmonę, tačiau nieko baisaus, tiesiog persijunkite atgal į kvėpavimo proceso stebėjimą ir tęskite tokią meditaciją.

Su pranajamos praktikos pagalba, meditacijoje jūs pasieksite reikšmingų rezultatų. Priartindami tikslą sulieti sąmonę su Aukščiausiuoju, kai mintys iš viso nustoja jums egzistuoti, kaip ir pati sąmonė. Tačiau tai jau galutinė meditatyvinių praktikų stadija ir jūs patys turite nuspręsti sau ar norite taip toli užeiti, ar būsite pilnai pasitenkinę jau turimais proto nuraminimo rezultatais ir perėjimu į naują sąmoningumo lygį.

Praktikuokite meditaciją reguliariai ir rezultatai ilgai nereikės laukti!

Vaizdo įrašas. Meditacijos subtilybės. Jakov Fišman (rusų kalba)

Straipsnio autoriai: klubo OUM.RU kolektyvas

Straipsnis išverstas iš tinklapio oum.ru

Originalus straipsnis rusų kalba